Naturskyddsföreningen, WWF och Rovdjursföreningen överklagar beslut om vargjakt

2013-12-19

Idag har Naturvårdsverket fattat beslut om att tillåta licensjakt på 30 vargar med början 1 februari. Naturskyddsföreningen, WWF och Svenska Rovdjursföreningen kommer att överklaga och kräva att Förvaltningsrätten inhiberar beslutet.

– Nu får vi resultatet av att regeringen väljer konfrontation istället för samarbete i rovdjursfrågan. Vi kommer snarast att överklaga beslutet eftersom det strider mot både Sveriges och EU:s lagstiftning. Den svenska vargstammen är fortfarande hotad av inavel och vem som helst kan förstå att läget inte blir bättre av att man skjuter 30 vargar och rensar hela revir, säger Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen.

– Utifrån Vargkommitténs förslag hade regeringen en unik chans att uppnå samförstånd i en fråga som återkommande river upp starka känslor. Det är beklagligt att regeringen medvetet undergräver hela EU-lagstiftningen som ska skydda hotade arter, säger Tom Arnbom, rovdjursexpert på Världsnaturfonden WWF.

– Forskningen visar att den svenska vargstammen inte har uppnått gynnsam bevarandestatus och därför faller Naturvårdsverkets underlag för beslutet. EU-kommissionen har tidigare haft starka invändningar mot kvaliteten på det underlag som man nu använder för att motivera vargjakten, säger Roger Olsson, ordförande i Rovdjursföreningen.

För mer information:

Mikael Karlsson, ordförande Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22