Rädda haven!

WWFs kampanj ska #räddahaven

2017-09-19

Nu drar Världsnaturfonden WWF igång en ny insamlingskampanj för att rädda världens hav.  I årets manér skildras vardagssituationer för världens hav och djurliv – som den plastöversvämmade Playan Plastico, hajen som blivit bifångst i fiskenätet och albatrossen vars hela mage är full av plast.

Kampanjen "Rädda Haven" riktar sig primärt till allmänheten som ska engageras genom kanalerna print, online, podcasts, PR och sociala medier med fokus på rörligt material. Kampanjen tar upp ämnen som överfiske, havsförvaltning, övergödning och klimat, som är ett nytt tema för i år.

– Vi fick väldiga reaktioner på förra årets kampanj, den engagerade verkligen. Årets kampanj har mer fokus på lösningar och vad vi människor kan göra, som att minska plastkonsumtionen, äta miljömärkt fisk och turista mer hållbart. Målet är att engagera en bred publik. Krisen i haven rör nämligen alla - för dör haven dör vi, säger Karin Lindwall, insamlingschef på Världsnaturfonden WWF.

Genom kampanjen blir WWF först i Sverige med att testa dynamiska videoannonser i kombination med programmatisk annonsering. Det innebär att de olika budskapen går att matcha med data kring användare och deras beteende. Nytt för i år är också annonser på brickborden och reklamfilmer på de digitala skärmarna i vestibulerna på SJs tåg, samt korta annonsfilmer på stora digitala skärmar på centralstationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

kampanjsajten går det att läsa mer och engagera sig för världens hav. Utspel och reaktioner kommer att samlas under hashtaggen #räddahaven i sociala medier.

Arbetsgrupp

Art director, Justine Lagache AB
Copy, Mattias Jersild
Filmproduktion, ReelMacoy
Produktion on-line material, OMD
Medieköp, OMD
Podcast produktion, LjudBang
Kund: Världsnaturfonden WWF,
Karin Lindwall, Finansieringschef WWF

Senast uppdaterad 2017-09-20

Exempel på annonser

Exempel på kampanjannons. Klicka för större version.