© supertrooper / shutterstock

 

 

Initiativet Hållbar Livsmedelskedja vägleder till mer hållbara produkter

2018-05-03

Budskapet är tydligt–planetens gränser överskrids om vi fortsätter producera och konsumera mat som vi gör i dag.  Därför är det viktigt att agera nu. Initiativet Hållbar Livsmedelskedja, där WWF medverkar som koordinator, har tagit fram en vägledning för mer hållbara produkter i livsmedelskedjan.
 
–  Vägledningen består av två delar. I den första delen analyserar vi vad företagen behöver adressera, och visar exempel på åtgärder för att åstadkomma långsiktigt hållbara livsmedel. Därefter visar vi på åtgärder som företagen kan vidta redan idag för att lyfta botten, dvs minimera den största negativa påverkan ut hållbarhetssynpunkt, samt växa toppen, dvs öka andelen bättre produkter i livsmedelskedjan, säger Anna Richert, matexpert på WWF.

Bakom initiativet står fjorton ledande företag i den svenska livsmedelskedjan. Målet är att nå en väsentligt mer hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion i Sverige till år 2030. Initiativet, som påbörjades för tre år sedan, har som syfte att tillsammans driva utvecklingen, lösa problem och på så sätt åstadkomma konkreta resultat. Världsnaturfonden WWF fungerar som koordinator för initiativet.
 
– Att företagen nu samlas omkring denna viktiga fråga och tillsammans arbetar med hållbarhetsutmaningarna är mycket viktigt. Samverkan är viktigt för att åstadkomma konkreta resultat, säger Claes Johansson, medlem i initiativets styrgrupp och hållbarhetschef på Lantmännen.
 
–  Maten är en av de stora utmaningarna för framtiden. Maten påverkar klimat, biodiversitet och möjligheten att föda jordens befolkning.  Ett syfte med Hållbara Produkter är att det ska bli enkelt för konsumenten att välja mer hållbara produkter, säger Louise König, medlem i initiativets styrgrupp, och hållbarhetschef på Coop.
 
Materialet kommer nu spridas för att få fler företag att börja agera för en mer hållbar livsmedelskedja.

– Nu ska vi först presentera det här konceptet för andra livsmedelsföretag den tredje maj och därefter blir det fördjupning den 16 september under Livsmedelsdagarna i Tylösand. Intresset är stort vilket vi är glada för. Vi ser fram emot att se vad det här initiativet som vi arbetat med sedan 2015, kan ge för resultat, avslutar Anna Richert.

 

Följande företag deltar i initiativet:

Arla, Axfood, Coop, Fazer, HKScan, ICA Sverige, Lantmännen, Löfbergs, Orkla Foods Sverige, Polarbröd, Pågen, Risenta, Tetra Pak, och Unilever.

 

Mer om initiativet Hållbar Livsmedelskedja:

  • Driver nyckelfrågor och skapar faktiska lösningar kring hållbarhet.
  • Kommunicerar konkreta aktiviteter och mätbara resultat från samarbetet

 

Initiativet vill:

  • Öka takten i omställningen till en mer hållbar livsmedelsproduktion och – konsumtion.
  • Agera här och nu för att nå det långsiktiga målet – en hållbar livsmedelskedja 2030.
  • Inspirera och uppmuntra konsumenter och andra aktörer inom livsmedelskedjan att agera för en mer hållbar livsmedelsproduktion och –konsumtion.

 

Vägledningen Hållbara Produkter och mer information finns på www.hallbarlivsmedelskedja.se

 

För frågor, kontakta:

Anna Richert, matexpert WWF, tel 070 637 68 78, anna.richert@wwf.se

Agneta, Påander, Orkla Foods Sverige, 076 538 55 67, agneta.paander@orklafoods.se

Anna-Karin Modin Edman, Arla Foods, 072 968 70 65, anna-karin.modin-edman@arlafoods.com

Carina Roos, Polarbröd, 070 615 75 99, carina.roos@polarbrod.se

Claes Johansson, Lantmännen, 070 328 97 92, claes.johansson@lantmannen.com

Erik Lindroth, Tetra Pak, 073 336 59 96, erik.lindroth@tetrapak.com

Eva Eriksson, Löfbergs, 070 277 99 60, eva.eriksson@lofbergs.se

Helena Havglim, Pågen, 040 642 94 41, helena.havglim@pagen.se

Louise König, COOP, 070 635 89 99, louise.konig@coop.se

Maria Larsson, HKScan, 076 790 13 01, maria.larsson@hkscan.com

Maria Smith, ICA Sverige, 076 145 28 20, maria.smith@ica.se

Maria Stareborn, Unilever Nordic, 0708 25 55 11, maria.stareborn@unilever.com

Mariana Edge, Fazer Group, 08 470 72 91, mariana.edge@fazer.com

Monica Demorior, Risenta, 076 548 75 24, monica.demorior@paulig.com

Åsa Domeij, Axfood, 073 077 43 07, asa.domeij@axfood.se

 

Senast uppdaterad 2018-05-03

Pressbilder

Foto: Martin Harvey / WWF

Grönsaker. Foto: Martin Harvey / WWF

Ladda ner högupplöst

 

Grönsaker i matbutik. Foto: Richard Stonehouse / WWF

Foto: Richard Stonehouse / WWF

Ladda ner högupplöst 

 

Foto: Saga Sandin

Anna Richert, senior expert hållbar mat

Ladda ner bilden högupplöst

Foto: Saga Sandin