Gå till huvudinnehållet

Pressmeddelande|22 aug, 2022|Pressmaterial

Ny rapport: 17 procent av Europas befolkning riskerar vattenbrist 2050

Flera europeiska länder drabbas just nu av torka, låga vattennivåer och historiska värmerekord. En ny analys från WWF visar att 17 procent av Europas invånare och 13 procent av BNP löper stor risk att direkt påverkas av vattenbrist år 2050.

Torka i södra Europa
I södra Spanien, Grekland och Turkiet, regioner som idag redan lider av torka, kan tre fjärdedelar av befolkningen riskera vattenbrist. Foto: WWF

– Sommarens torka i Europa visar återigen hur en ökad vattenbrist kan slå mot människor, ekonomier och samhällen. Vår analys pekar på att läget kan bli långt värre framöver. Det går inte längre att blunda för riskerna, vi behöver brådskande åtgärder här och nu, säger Gustaf Lind, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Enligt analysen, som bygger på klimat- och socioekonomiska scenarios i WWFs verktyg för vattenrisker, kommer Europa att bli ännu mer utsatt för vattenbrist framöver. Analysen ger också en bild av vilka regioner som kommer att drabbas värst: I synnerhet södra Spanien, Grekland och Turkiet – regioner som idag redan lider av torka. I dessa länder kan tre fjärdedelar av befolkningen riskera vattenbrist.

Som en följd hotas Medelhavsländernas ekonomier som är beroende av jordbruk och turism. Omkring 80 procent av dessa länders BNP genereras i regioner med vattenbrist.

– Men effekterna av vattenbristen kommer inte att stanna i dessa länder. Priserna för varor från dessa länder riskerar att gå upp, vilket även kan påverka svenska konsumenter och företag. Även företag med produktion i länder med vattenbrist kan drabbas på olika sätt, säger Marcus Öhman, Avdelningschef Hav och Vatten på Världsnaturfonden WWF.

Under sommaren har fyra av Europas viktigaste floder – Donau, Po, Rhen och Wisla – drabbats av rekordlåga vattennivåer, vilket påverkat såväl företag, industri, jordbruk som invånarnas tillgång till dricksvatten. Enligt WWF är friska floder en nyckel till att bygga motståndskraft och anpassa sig till klimatförändringarnas effekter.

– Politiker, företag och investerare behöver agera. Förutom att fasa ut fossila bränslen så snabbt som möjligt, behöver vi ansvarsfull vattenförvaltning och naturbaserade lösningar som håller vatten kvar i landskapet. Här kan alla dessa grupper påverka inom sina respektive områden, säger Marcus Öhman.

Några resultat ur analysen (pessimistisk scenario 2050):

Land

Procent av BNP i riskområden (stor - extremt stor)

Andel befolkning som riskerar vattenbrist (stor - extremt stor)

Turkiet

Grekland

Spanien

WWFs uppmaning till:

Politiker:

-       Påskynda genomförandet av EUs vattendirektiv som syftar till att skydda och förbättra EUs alla vatten.

-       Stödja EU kommissionens förslag till ny restaureringslag. Lagen ställer krav på EUs medlemsländer att bland annat restaurera påverkade vattendrag och våtmarker.

Företag:

-       Sätt vetenskapligt baserade klimatmål. Klimateffekterna driver på extremväder som torka och översvämningar.

-       Kartlägg företagets värdekedjas risker kopplade till vatten. Använd gärna WWFs vattenriskfilter.

-          Agera på de framkomna riskerna. Samarbeta med företag och investerare och driv på för mer hållbar vattenhantering i och utanför branschen.

Investerare:

-          För dialog med bolag och driv på för att företag ska redovisa och hanterasina vattenrisker.

-          Använd ert inflytande för att ställa om från ohållbara ekonomiska aktiviteter, mot en ekonomi inom planetens gränser.

Om analysen:

Analysen bygger på data från WWFs vattenriskfilter som kombineras med framtida klimat- och socioekonomiska scenarios från FNs klimatpanel IPCC och forskningsinstitutet IIASA. Analysen har 2020 som basår.

För mer information, kontakta:

Marcus Öhman, avdelningschef Hav & Vatten på WWF, marcus.ohman@wwf.se, tel 073-020 54 95.

WWFs pressteam, press@wwf.se, tel 08-546 575 00.

Dela gärna:

Senast ändrad 10/02/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.