WWF PÅ PLATS

Följ med ut i fält

WWF arbetar hårt för ett levande hav, och en av våra styrkor är att vi jobbar internationellt. Under en och samma dag kämpar vi lika hårt för att rädda Östersjön, som vi gör för att avvärja hoten mot Arktis och Indiska Oceanen.
Östersjön. Foto: Germund Sellgren / WWF

Rädda Östersjön

Östersjön har en spännande historia. Den har varit både ett hav och en sjö och är nu lite av båda – en blandning av sött och salt. Därför är Östersjön speciell och sårbar, och ganska få arter klarar att leva här. Om det som just nu händer i havet istället hände på land skulle det toppa tidningarnas löpsedlar och regeringarnas agendor. Men så länge det ser bra ut på den glittrande vattenytan är det få som inser hur allvarlig situationen egentligen är. Bland annat övergödning och överfiske har gjort Östersjön till ett hav i kris.

Knölval i Arktis. Foto: Florian Schulz / Visionsofthewild.com

Kämpa för Arktis

Välkommen till Arktis – jordens livsviktiga kylskåp där mytiska djur som narval, valross och håkäring lever. Här finns otroliga mängder fisk och mer än tio miljoner sjungande grönlandssälar. Men också över 40 olika urfolk som tack vare tusentals år av erfarenhet kan överleva på en av världens mest ogästvänliga platser. När havsisarna smälter på grund av klimatförändringarna ökar den storskaliga jakten på naturresurser. För att undvika katastrofala effekter måste vi skydda Arktis nu!

Dykare och fiskstim. Foto: Cat Holloway / WWF

Bevara Indiska Oceanens myller av liv

Följ med ner i Indiska Oceanen – en förtrollande, färgskimrande undervattensvärld i starkt behov av hjälp. Längs Östafrikas kust löper världens längsta korallrev som är hem åt tusentals arter. Havet hotas nu av föroreningar, försurning och stora fiskefartyg som håvar upp fisken snabbare än vad den kan föröka sig. WWF kämpar för att skydda viktiga havsmiljöer och samtidigt se till att lokalbefolkningen kan försörja sig på ett hållbart fiske.