Begsgorillor återfunna i konfliktladdade Virunga nationalpark

Sedan oroligheterna började i Virunga nationalpark i Kongo har sju gorillafamiljer flytt från parken. Nu har drygt tre av familjerna hittats välbehållna.

20 nationalparksvakter och 15 lokala spårare började i förra veckan söka efter de sju saknade familjer av bergsgorillor. Glädjande nog ledde det intensiva letandet till att man fann tre av familjerna plus hälften av en fjärde familj, som alltså har splittrats.

Striderna mellan rebeller och kongolesisk militär har pågått i över två månader i Afrikas äldsta nationalpark Virunga i Kongo. På grund av krisen har nationalparksvakterna inte kunnat se till att bergsgorillorna varit säkra och mått bra. Därför är det en stor glädje att ha återfunnit omkring hälften av dem som försvunnit. En glädje som verkar vara ömsesidig.

- Det var fantastiskt att se gorillorna igen efter så lång tid och så mycket strider. Gorillorna kretsade runt oss och flera kom fram för att röra oss och lukta på oss. De hade inte sett oss på mycket länge och verkade lugna och nyfikna, säger Innocent Mburanumwe, föreståndare för parkens gorillasektion.

Vissa av gorillorna hade inte setts på över tre månader.
Lyckligtvis verkar de återfunna bergsgorillorna vara vid god hälsa. För närvarande har den kongolesiska armén kontroll över rebellstyrkorna i Virunga nationalpark.

Parken tvingades stänga för turister i april på grund av oroligheterna. Sökandet efter resten av bergsgorillorna beräknas fortsätta om och när säkerhetsläget medger.

- Medan säkerhetsförhållandena fortfarande är otrygga för vår personal, ger det faktum att vi har lyckats lokalisera en stor del av de saknade bergsgorillorna en stark signal av hopp om att vi ska lyckas säkra denna kritiskt viktiga population igenom den väpnade konflikten, säger parkens chef Warden Emmanuel de Merode.

Så snart arbetet med att hitta gorillorna är klart och gorillorna har räknats, kommer parkvakterna att börja patrullera i parken igen, avlägsna alla fällor och skydda gorillorna från tjuvjägare.

Begrsgorillorna i Virunga lever i Virungamassivet. Omkring 200 bergsgorillor lever i parken.

Senast uppdaterad 2012-08-09

Vad gör WWF

WWF jobbar hårt för att rädda Afrikas bergsgorillor. En viktig del är stöd till nationalparks-myndigheterna i alla tre utbredningsländerna. Stora delar av stödet går till nationalparks-vakter som kan skydda bergsgorillor och övrig natur.

Mer fakta:

Gorilla i Afrika

IGCP
IGCP, International Gorilla Conservation Programme (Det internationella bergsgorillaprojektet) som jobbar med såväl forskning på djurens beteende — mer kunskap är mycket viktigt för att trygga artens överlevnad — som turist-planering och samarbete med kringboende lokalbefolkning för att trygga gorillornas livsmiljö. Trots flera års oroligheter och bakslag har projektet varit framgångsrikt när det gäller att skydda bergs-gorillorna.

Förutom detta trenationsprojekt finns ett separat projekt i Bwindi i Uganda, där man arbetar med skydd och studier av den unika skogsmiljö som parken har. Det är av yttersta vikt att detta projekt går bra, för i Bwindi finns det enda område där bergsgorillan har möjlighet att öka signifikant i antal.

Bli Djungelfdadder

Foto: © WWF

Hoten mot Afrikas bergsgorillor och regnskogar är överhängande. Aldrig tidigare har du haft möjlighet att så nära följa de utrotningshotade bergsgorillorna som nu.
Bli Djungelfadder och bidra till WWFs tropikskogs-verksamhet!

Läs mer!