Ekologiska fotavtryck – En grillkväll!

Grillkvällens fotavtryck – Det här kan du göra för att minska dina avtryck!

De flesta av oss har antagligen ingen aning om att vi så gott som dagligen äter produkter som innehåller palmolja. Om vi grillar en köttbit så vet vi inte heller särskilt mycket om vad kon, grisen eller kycklingen har ätit. Och grillkolen – var kommer den ifrån? En före detta regnskog kanske?

Vilken sorts grill är bäst att använda?

Använd en vanlig grill – gasolgrillar ger mer utsläpp av koldioxid när gasolen förbränns vilket bidrar till växthuseffekten. Engångsgrillar bör du undvika eftersom de är tillverkade av aluminium och har ett tändningspapper som är impregnerat med paraffin. Vid tillverkning av aluminium används mycket energi och produktionen ger stora utsläpp av bland annat koldioxid. När paraffinet brinner avges också koldioxid.

Tändvätska?

Tändvätska innehåller nästan bara paraffin vilket bidrar till växthuseffekten vid förbränningen. Men det är också giftigt om det kommer ut i naturen. Det är bättre att tända grillen med en eltändare, tändpapper med stearin istället för paraffin eller tändvätska gjord på etanol. Stumpar av stearinljus kan man också använda som tändningshjälp.

Grillkol och utemöbler ska vara FSC-märkta

Alla träprodukter, från grillkolet som brinner i grillen till utemöblerna du sitter på, ska helst vara FSC-märkta. FSC står för Forest Stewardship Council och är en oberoende internationell organisation för certfiering av skogsprodukter. FSC-märkningen innebär att varorna kommer från skogar som sköts på ett miljöanpassat, socialt ansvarstagande och ekonomiskt livskraftigt sätt. I dag är allt mer skogsmark och allt fler produkter i Sverige och i världen certifierade enligt FSC.

Läs mer om FSC!

Grillkolet bör också vara SIS-märkt vilket innebär att kolet kommer från trä som inte är kemiskt behandlat. På förpackningen står också var kolet är tillverkat – välj gärna grillkol som är närproducerat!

Återanvänd grillkolet! När du grillat klart sätt på ett lock på grillen och kväv elden så kan du använda grillkolet igen om det inte brunnit ner helt.

Gott på grillen!

Kravmärkta, närodlade grönsaker med lite salt på är ett utmärkt alternativ på grillen – både gott och nyttigt. Vill du komplettera med kött eller kyckling så föreslår vi att du tittar i Köttguiden och väljer kött som får grönt ljus. Det är till exempel svenskt viltkött från älg, hjort, rådjur och vildsvin. Svenskt KRAV-certifierat naturbeteskött är också ett bra val. Det köttet kommer från kor som går ute hela betessäsongen och lever ett naturligt liv. Kött från betande djur är rikare på E-vitamin och andra antioxidanter och det har också en bättre sammansättning av fettsyror, bland annat Omega 3-syror, än kött från djur som fötts upp på kraftfoder. I naturbetesmarkerna finns en unik artrikedom av växter, fåglar och insekter som gynnas av betesdjurens hävd, gång och spillning.

Läs mer i vår köttguide!

För dig som gärna lägger fisk på grillen så är det fritt fram för all vildfångad eller odlad fisk som är miljömärkt med symbolerna KRAV, MSC (Marine Stewardship Council) eller ASC (Aquaculture Stewardship Council). Dessa tre symboler garanterar att fisket skett på ett uthålligt sätt som främjar en ekologisk produktion och bevarar mångfalden.

Läs mer i vår fiskguide!

Grillolja – köpt eller efter eget recept

Använd gärna ekologisk, närproducerad grillolja, till exempel gjord på rapsolja. Om din favoritgrillolja innehåller palmolja ska du se till att den är certifierad enligt RSPO (Roundtable of Sustainable Palm Oil), Det är inte alltid så lätt att se så du får fråga i din butik och hoppas att de kan svara. Några av de stora butikskedjorna har certifierad palmolja i sina egna märkesprodukter. En enkel grillolja gör du genom att blanda ekologisk raps- eller olivolja med ekologisk soja, ekologisk grillkrydda och peppar efter smak. Det finns också ekologisk buljongtärning som du kan riva på ett fint rivjärn som ”pulver” över fisken, köttet, kycklingen, kalkonen eller den vegetariska biffen/hamburgaren.
Läs mer om palmolja och RSPO!

Senast uppdaterad 2016-05-03