Massiv insats mot tjuvjakten i Kamerun

Tungt beväpnade, uniformerade tjuvjägare är ute efter Kameruns elefanter. Landet har nu satt in en styrka på 600 personer för att stoppa dem.

–  Vi har inte att göra med vanliga tjuvjägare. De är kraftigt beväpnade, de har tunga maskingevär, automatvapen... de bär uniformer, de är organiserade och de är ute efter våra elefanter, säger befälhavaren Martin Tumenta.

Vi befinner oss 50 kilometer från Chads gräns, i utkanten av Bouba N´Djida Nationalpark i norra Kamerun, där Martin Tumenta berättar om bakgrunden till Kameruns beslut att sätta in militära styrkor för att stoppa tjuvjägarna.

– Det vi har att göra med är en armé, pluton, bataljon, som inte tvekar att korsa vårt lands gränser för att råna det på sitt naturarv. Mitt jobb är att bevara vårt lands integritet och biologiska mångfald, säger general Martin Tumenta.

Kamerun har alltså mobiliserat över 600 soldater och en helikopter från sin elitstyrka Bataillon d´intervention rapide, för att stoppa tjuvjägare från att komma in i landet och döda elefanter för elfenben. Detta kan ses som ett svar på en blodig händelse tidigare under 2012, då sudanesiska tjuvjägare till häst förflyttade sig mer än 1000 kilometer från norra Sudan genom Centralafrikanska republiken och Chad för att slakta över 300 elefanter i Bouba N´Djida Nationalpark.

Enligt WWFs källor planerar flera av de här tjuvjägarna att återvända tidigare än vanligt för att överraska parkvakterna.

Kameruns satsning kommenteras så här av WWFs internationella generalsekreterare Jim Leape:

– Ett djärvt och modigt drag, som sätter en ny standard för andra regeringar i frontlinjen för att avskräcka tjuvjägare och smugglare, säger han, och påpekar att masslakten tidigare i år understryker det faktum att tjuvjakt och smuggling av utrotningshotade djur har blivit en fråga om nationell säkerhet, med allvarliga konsekvenser för ett lands sociala stabilitet.

Ökningen av stora beslag av elefenben särskilt i Asien visar att organiserad brottslighet nu är mer inblandad i handeln. Det innebär också ett betydande inslag av våld, vilket destabiliserar samhällen och riskerar afrikanska länders rykte som bra att investera i och göra affärer med.

Operationen, "Peace at Bouba N’Djida", kommer att täcka en yta på cirka 12 000 kvadratkilometer. Alla aktiviteter ska ses som ett stöd till de 60 parkvakterna i regionen, som inte har möjligheten att själva klara det nya hotet.

Sedan styrkorna sattes in för en månad sedan har det inte förekommit några tjuvjägare i området. Och styrkorna stannar kvar tills tjuvjägarna har gett upp.

– Dessa styrkor kommer att bli permanenta, jag repeterar permanenta, i det här området. Jag råder tjuvjägare att inte sätta sin fot här, med tanke på de resurser vi har till vårt förfogande, säger Martin Tumenta.

– Låt oss hoppas att Kameruns utmärkta insats är tillräcklig för att avskräcka tjuvjägargrupper från att ta sig in i landet, säger Jim Leape, WWFs internationella generalsekreterare.

BAKGRUND
Dödandet av afrikanska elefanter för deras elfenben har en lång historia. 1970-1989 dödades hälften av Afrikas elefanter - kanske 700 000 djur. På senare tid beräknas dödandet halverat antalet av Centralafrikas kvarvarande elefanter 1995-2007. Och sedan dess har takten stigit brant.

Orsaken är att efterfrågan på elfenben har skjutit i höjden, en följd av ökade inkomster i sydöstra och östra Asien och kulturella värderingar. Priset på elfenben har stigit från cirka 10 dollar kilot till 300 dollar kilot.

Hjälp WWF stoppa den illegala djurhandeln

Senast uppdaterad 2013-10-21

Bilder från tjuvjakten 2012 i norra Kamerun

Bilder på elefantkadaver från den brutala elefantslakten som ägde rum i Kamerun tidigare 2012.

Foton: Green Renaissance /
WWF-Canon