Handel med vilda djur och växter – TRAFFIC

Handeln måste övervakas

Tyvärr är det inte så att lagar och överenskommelser automatiskt leder till att den olagliga handeln upphör. Det är arbetskrävande och dyrt att bevaka vad som skickas mellan olika länder och att spåra varifrån djur och växter kommer. Därför bildades ett nätverk, TRAFFIC, 1976 med syfte att kartlägga handeln med djur och växter, bevaka att överenskommelserna i CITES-konventionen (http://www.cites.org/ )  följs och att stoppa den illegala handeln. TRAFFIC betyder Trade Records Analysis of Flora and Fauna In Commerce.

Bakom nätverket står WWF och IUCN (Internationella naturvårdsunionen). Verksamheten bekostas av dessa två organisationer men får även stöd från många andra organisationer, från regeringar och myndigheter i olika länder och från privata företag.

TRAFFIC har 28 kontor spridda över hela världen med lite varierande verksamhet beroende på ländernas olika roller i den internationella växt- och djurhandeln. I Europa, Japan,Kina, Taiwan och USA ligger tyngdpunkten på att hjälpa myndigheterna att kartlägga och kontrollera importen av växter och djur. I Afrika, Indien, Sydamerika och Sydostasien koncentreras verksamheten på att bevaka exporten. I Storbritannien ligger TRAFFIC International som samordnar nätverkets verksamhet.

Många arbetsuppgifter

TRAFFIC:s arbete går ut på att verka för att handeln med vilda djur och växter sker på ett uthålligt och lagligt sätt. Detta sker genom att handeln övervakas och undersöks. Om illegal handel påträffas anmäls den till ansvariga myndigheter. För att uppnå dessa mål följer TRAFFIC handeln och ger förslag till förbättrad lagstiftning och kontroll i olika länder. Hjälper till med utbildningar för tull, polis och naturvårdspersonal. Sprider information om handeln för att konsumenterna bara skall handla med lagliga produkter som kommer från ett långsiktigt hållbart uttag från naturen. Genom kontakter med forskare och myndigheter, och genom sitt arbete med att bokföra handeln med noshörningshorn, elefantbetar, gallblåsor från björnar, orkidéer och tusentals andra växter och djur, skaffar sig TRAFFIC en överblick över både den lagliga och olagliga världshandeln. På så vis kan nya arter som riskerar komma i farozonen för utrotning föras upp på CITES listor efter förslag från olika medlemsländer i CITES-konventionen.

TRAFFIC:s arbete i Världen och olika publicerade rapporter kan följas via TRAFFIC:s hemsida www.traffic.org

Tullen beslagtar illegalt elfenben i Thailand.  Foto James Morgan WWF Canon

Xu Ling från Wildlife China berättar om illegal handel i Kina.

Crawford Allan från TRAFFIC berättar om illegal handel med elefanter, norhörningar och tigrar.

Senast uppdaterad 2013-12-12

Av världens sju havssköldpaddsarter
är den strakt hotade gröna havssköld-paddan näst störst med sina 150 cm.