WWFs isbjörnspatrull klarade sitt uppdrag

Efter ett inventeringsuppdrag bland isbjörnar i ryska Arktis så satt WWFs team fast på en ö med trasig bandvagn, men nu är patrullen åter hemma efter ett farofyllt men lyckosamt fältarbete. Isbjörnspatrullen med Viktor Nikiforov och Andrei Bultonov är på WWFs uppdrag ute för att inventera isbjörnspopulationen i ryska Arktis.

WWFs Arktisexpert Tom Arnbom berättar:

6e april - skotrarna fungerar igen!
Exakt klockan elva ringer Viktor igen via satellit. Samtalet avbryts efter - Hi this is Viktor - på bruten engelska. Efter någon minut ringer telefonen igen och nu är det bättre och riktigt bra. Nu fungerar båda skotrarna och de hoppas att bandvagnen snart kommer igång. Kylan har bedarrat, det är endast minus 10 grader. De har hittat två isbjörnsiden och sett en stor hanne på riktigt nära håll. Det bor inga människor på de öar de besökt och den närmaste bosättningen är en väderstation som ligger drygt 30 mil söderut.. Jag är avundsjuk på dem - tänk att få flänga runt och leta isbjörn.

Uppdrag fullföljt
Isbjörnspatrullen har nu hittat flera viktiga områden som bör skyddas för framtiden. Nu börjar arbetet med att ta fram skötselplaner och underlag som visar varför vissa delar av de Nysibiriskaöarna bör skyddas för att se till att isbjörnshonor och deras ungar inte störs, eller dödas illegalt.

Den 29 mars kom följande rapport till Tom Arnbom:

Min mobiltelefon ringer och på en skör knastrig linje känner jag igen ryske Viktor Nikiforovs röst ”vi sitter fast på ön Ostrov Bolshoy Lyakhovskiy som ligger 20 mil norr om fastlandet, det är fruktansvärt kallt, men vi klarar att värma oss genom att elda upp ett gammalt hus”.
Jag frågar om de har mat, är alla välbehållna och först därefter frågar jag vad det är som har hänt? Innan jag får svar avbryts telefonsamtalet, det måste vara kontakten med satelliten som bröts. Desperat försöker jag ringa upp satellittelefonnumret – inget svar. Efter några minuter ringer det igen på min telefon.

Viktor fortsätter direkt ”vi är ute och inventerar isbjörnsmammor och deras ungar, hittade ett ide bara några kilometer från där vi är just nu. Vi klarar oss än så länge, men de ryska skotrarna har gått sönder samtidigt som bandvagnen brakade ihop. Vi kan inte förflytta oss längre utan sitter fast på denna ö, men hoppas få hjälp från fastlandet om några dagar”.

Isbjörnspatrullen med Viktor Nikiforov och Andrei Bultonov är på WWFs uppdrag ute för att inventera isbjörnspopulationen i ryska Arktis. Närmare bestämt befinner de sig på en av de mest isolerade platserna på jorden, ön Ostrov Bolshoy Lyakhovskiy, som ligger norr om Sibiriens kust, mitt emellan de stora ryska floderna Lena och Kolyma i närheten av Nysibiriska öarna. Här går isbjörnshonorna i ide för att föda sina ungar. Nu i april kommer de åter ut och är då hungriga efter att ha svultit i fem-sex månader utan mat och vatten.
Vi återkommer med ny rapport om isbjörnspatrullen så snart vi vet mer.

Isbjörnspatrullen arbetar under svåra förhållanden i Arktis

Senast uppdaterad 2010-04-13

Fakta isbjörn

Vetenskapligt namn: Ursus maritimus
Kroppslängd: 2-2,5 m
Vikt: upp till 800 kg
Livslängd: 20-25 år
Antal isbjörnar i världen: cirka 20 000-25 000 st, varav ca 40 % i Kanada

Tom Arnbom har tidigare besökt patrullen på plats i ryska Arktis

Isbjörnar och människor hamnar i konflikt när isarna inte lägger sig i tid.

Länk till isbjörnspatrullen