Det bästa med att inte ha bil : ALLT!

Familjen Fürstenbach Gunnarsson i Stockholm har helt slutat åka bil. Till att börja med är det en prövoperiod inom ramen för projektet Ett bilfritt år, men ingen i familjen saknar bilen så de fortsätter nog leva bilfritt även i framtiden.

Familjen Fürstenbach Gunnarsson i Stockholm är med i KTH-projektet Ett bilfritt år Foto: Viktor Gårdsäter

- Vi har aldrig haft en kärleksfull inställning till vår bil. Det är dyrt och omständligt med bil, men såklart finns en miljöaspekt också. Det har faktiskt gått oväntat smidigt och killarna gillar verkligen att cykla, säger Jenny.

Killarna är Mårten, 9 (snart 10), Mathias, 6 (snart 7) och Jonathan 2 år.  Mårten fyller i att Jonathan helt klart tycker bättre om att åka i lådcykeln, trots att han är biltokig, eftersom han har så mycket bättre utsikt från cykeln. Inte heller blir de åksjuka av att sitta i cykellådan vilket är en klar fördel.

Till familjen, som bor vid Gärdet i Stockholm, hör också pappa Oskar. Sedan oktober 2014 har de deltagit i projektet Ett bilfritt år. Det drivs av KTH Green Leap i samarbete med Sustainable Innovation, och finansieras av Energimyndigheten. Det innebär att de ska leva utan att använda bilen alls.

Handlar mat via nätet

Redan innan de gick med i projektet handlade familjen all mat via nätet och ville gärna bli av med bilen eftersom det var krångligt att ha den i stan.

Bilen hade de mest för att spontant kunna åka till lantstället. Hur de ska göra i sommar är inte riktigt löst ännu, men lyckligtvis går det att ta sig till stugan kommunalt. Det kräver bara lite mer planering eftersom de inte kommer ha en bil som de kan proppa full med nödvändiga och onödiga saker.

- Problemet när man är barnfamilj är att man har så mycket saker med sig. Det måste vi fundera över, det kan nog vara nyttigt att lära sig ha lite mindre saker, säger Jenny och fortsätter:

- Vi får se hur det blir med bilen i framtiden. Vi vill definitivt inte ha bil i stan men kanske att vi har den på lantstället och har den avställd halva året. Alternativt hyr vi eller går med i en bilpool.

Är ute mer nu

Reaktionerna från andra har för det mesta varit positiva, många är nyfikna och undrar hur cyklarna fungerar och hur mycket de kan lastas. I den mindre av familjens två elcyklar sitter alla tre killarna bekvämt i lådan framtill. Med den större cykeln har Oskar kunnat köra hela familjen utan några större problem.

Att styra är inte heller svårt, bara man får upp farten. Tack vare elmotorn får man draghjälp som kan vara bra att ha om man ska långt, i uppförsbackar eller har tre barn och ryggsäckar i lådan.

- Vi är ute mer vilket hela familjen verkligen gillar. Vi har automatiskt blivit mer aktiva, vi behöver inte tänka på om vi ska ta bilen eller inte, säger Jenny.

Mårten gillar att åka lådcykel Foto: Viktor GårdsäterÄven barnen är positivt inställda. De sitter bra fram i lådan och frihetskänslan är stor - inte sällan stämmer de upp i sång medan de rullar fram.

- Bilar är bara jobbiga, de förstör miljön och fastnar i köer och så vidare. Om jag skulle berätta allt som är bra med att inte ha bil skulle du få lyssna i flera timmar, så jag säger bara ALLT!, utbrister Mårten.

Våga testa!

Familjens tips till den som vill minska sitt bilåkande är att våga prova. Stockholms cykelinfrastruktur är ännu inte riktigt anpassad för lådcyklar men det har ändå fungerat bra trots vinter och snö. Fundera över när du verkligen behöver bilen och promenera, cykla eller åk kommunalt.

Earth Hour handlar först och främst om att skicka en signal till beslutsfattare om att ta klimatförändringarna på allvar och att visa handlingskraft i att ställa om samhället mot en hållbar utveckling.

WWF vill också uppmana människor att göra förändringar i vardagen för att minska deras klimatpåverkan. Att minska sitt bilåkande är en konkret åtgärd som får effekt på klimatet, miljön och din hälsa.

Läs mer om projektet Ett bilfritt år

Senast uppdaterad 2016-03-03

Samåkning en växande trend

Mattias Jägerskogs samåknings-projekt Skjutsgruppen har växt till en folkrörelse.
Billigt, trevligt och miljövänligt att åka ihop

Fossilfria transporter i Sverige

Regeringens egen utredning Fossilfrihet på väg visar att det är möjligt att nå 90 procents minskning av koldioxidutsläppen från transporter mellan 2010 och 2030.

Läs regeringens utredning

Läs WWFs synpunkter på regeringens utredning och åtgärdsplan

WWF-rapport om hållbar energi

Det är fullt möjligt att ställa om till 100 procent förnybar och hållbar energi i Sverige
– Vårt mål är att all energiproduktion ska ske inom naturens ramar, med minimal negativ påverkan på klimat, biologisk mångfald och ekosystem, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Ladda ner och läs rapporten

Res klimatsmart med Min Vardag

"Bättre utan bil"

Bilarna blir allt fler, i världen och i Sverige. Men det finns människor som går mot strömmen och hittar miljösmartare sätt att ta sig fram - och sparar både tid och pengar på det.
Min Vardag om det bilfria livet

"Vi skulle gärna tågluffa igen"

Vill du träffa många sorters människor, hamna på oväntade små stationer och vakna till alplandskap och solrosfält?  Prova en tågluff i sommar!
Min Vardag om semester på räls

"Otroligt smidigt med bilpool"

Att dela bil med andra är en del i en växande trend där man samsas om prylar – i stället för att alla ska ha sin egen. Något både miljön och deltagarna tjänar på.

Min Vardag om bilpooler