Foto: Frank Parhizgar / WWF-Canon

Min Vardag – Plocka dig en vild, grön smoothie

Johan Erle berättar om vilda, ätliga växter Foto: Elin Dunås

Sugen på en nyttig grön smoothie, eller en härlig grönsallad? Den här årstiden behöver du inte gå till affären och köpa plastförpackade blad som kanske transporterats tusentals mil. Häng med på Vilda Växter-vandring med experten Johan Erle!

–  Nu ska vi välja basic, basic, sådant som är svårt att förväxla med annat, säger Johan Erle när vi vandrar ut i naturen för att leta gröna blad till vår smoothie.

Det är dags för workshop om vilda ätliga växter, och han vill ju inte att vi ska bli förgiftade när vi sedan plockar på egen hand.

Johan har hållit ett hundratal Vilda Växter-vandringar på olika håll i Sverige, och brinner för att sprida kunskapen om de ätliga, nyttiga växterna som växer omkring oss.
   Johanna Andersson från Östersund håller i våtarv Foto: Elin Dunås
Det är i samband med Yogafestivalen på Ängsbacka kursgård i Värmland som vi passar på att följa med på en vandring, tillsammans med några andra intresserade.  Som till exempel Johanna Andersson från Östersund, till vardags läkarstudent i Umeå.

–  Att dricka gröna smoothies är ju nyttigt och jag är nyfiken på vad jag själv kan hitta i naturen som går att äta. Det kan inte bli mer ekologiskt än så, tänker jag, säger Johanna.

Vilt och miljövänligt

Det miljövänliga i att äta vilda växter är också något Johan Erle trycker på. Varför köpa odlad spenat, som forslats tusentals mil och som kräver en plastförpackning – när vi har så mycket gott grönt som växer runt omkring oss?

–  Många svälter på vår planet. Om alla skulle gå ut och plocka vilda gröna blad, skulle det hjälpa mycket, jordens resurser skulle räcka bättre, säger Johan Erle.

Populär grön dryck

Att dricka gröna smoothies har blivit populärt, och allt fler upptäcker hur pigga de blir av allt det nyttiga  i de gröna  bladen: klorofyll, vitaminer, mineraler, enzymer och antioxidanter.

Gröna blad innehåller också mer protein än man kan tro – ofta runt 3 procent medan nässlor har nära 6 procent.

Vi går en lite runda i närområdet, och medan Johan pratar om växternas olika egenskaper samlar vi in groblad, maskrosblad, daggkåpa, våtarv, hundkäx, lindblad, tistel, svinmålla, röllekeblad, och vinbärsblad, som Johan kallar ”semivilda”. Vilda Växtvandring i Värmland Foto: Elin Dunås

Vinbär odlas ju men inte precis för bladens skull.

Kan man överdosera?

Deltagarna ställer intresserade frågor, till exempel huruvida det går att överdosera något växtslag; Johan svarar att det inte är någon fara så länge man nöjer sig med 200-300 gram per dag men att det alltid är bra att variera sig.

En växt som är god exempelvis i en paj eller finhackad i sallad, är kirskål - många villaägares  Den goda, nyttiga kirskålen
plåga som gärna sprider sig både i och utanför rabatterna. Kirskålen kan också användas i smoothie, och vi samlar in några blad.

När vi fått ihop några hundra gram ätbart grönt går vi tillbaka till kursgårdens café där en blender står redo.

Blandar med frukt

Johan häller i den gröna blandningen av elva sorters blad tillsammans med banan, äppelbitar och vatten så att det täcker och mixar till en grön slät dryck.

Blanda de gröna bladen med frukt för en extra god smoothie

Förutom att att frukten gör smoothien godare menar Johan att det är bra att äta frukt tillsammans med gröna blad för att undvika att blodsockerhalten höjs för snabbt. Svinmålla - se upp när du plockar den så att den är ren från andra växter som gärna nästlar sig in.

Alla får varsitt litet glas och vi konstaterar förvånade att det är den godaste gröna smoothie vi någonsin smakat.

–  Det här ska jag börja göra hemma, jag måste bara skaffa en blender först, säger Johanna.

Text och foto: Elin Dunås

Senast uppdaterad 2016-08-15

Vad kan man äta?

Groblad

På vår växtvandring plockade vi blad från kirskål, maskros, groblad (bilden), rölleka, hundkäx, svinmålla, daggkåpa, våtarv, svartvinbär, trädet lind, och så plockade vi tistlar (alla går att äta).  Vill du ha fler tips, är Skogsskafferiet en bra resurs. Den är indelad efter säsong så du kan lätt hitta det som växer för tillfället. Skogsskafferiet listar allt vilt ätligt i naturen, även bär och svamp. Tänk på att det går bra att plocka enstaka blad från träd enligt Allemansrätten, men man frå inte bryta av kvistar.

www.skogsskafferiet.se

Recept grön smoothie

Plocka 200-300 gram vilda, ätliga gröna blad, till exempel maskros, groblad, daggkåpa, rölleka, nate, någon tistel. Du behöver oftast inte skölja av bladen; det är bara nyttigt att få i sig lite bakterier från naturen! Lägg bladen i en blender och tillsätt gärna 2-3 frukter, t ex äpple, banan, avocado i bitar.  Prova dig fram och hitta din ultimata blandning! Fyll upp med vatten och mixa på full effekt till önskad konsistens. Smoothien håller sig i några dagar i kylskåp. Tips! Istället för vatten kan du tillsätta mandel- eller havremjölk.

Artiklar

Spara hållbart: hurdå?

Lisa Blomqvist bestämde sig för att se över sina fonder efter att hon läst att många investerar i olja, kol och olagliga vapen.
Så sparar du hållbart

Stadsodling en växande trend

Nu vill vi odla vår egen mat, även om vi bor i stan och saknar trädgård.

Möt några stadsodlare

Tillsammans gör vi skillnad...

Vi besöker en klimatmanifestation och tar tempen på det glokala engagemanget.

Möt Moa och Signe

De lagar klimatsmart ihop

Varannan vecka träffas ett gäng matlagningsintresserade grannar och lagar goda vegorecept i säsong.

Häng med till matcirkeln i Hökarängen

Vinn på ett "leanat" hem

Genom att hela tiden röja och rensa kan familjen Westerlund lättare stå emot konsumtionshetsen och slöseriet.

"Lean" blev vägen till ett lugnare liv

"Det bästa med att inte ha bil: allt!"

Familjen Fürstenbach Gunnarsson i Stockholm har helt slutat åka bil.

Deltar i projektet "Ett bilfritt år"

Här blomstrar gåvoekonomin

Gåvoekonomi är en global rörelse där vi ger bort och delar varor och tjänster för att spara både pengar och miljö.

I Värmland puttrar det av initiativ

Vill du leva i en ekoby?

Drömmer du om att leva hållbart, i gemenskap med andra?

Vi dyker ned i ekobyrörelsen

Viktigt välja förnybar el

För Joel och Lotta Sundström tog det bara sju minuter att byta till ett bolag med 100 procent förnybar energi.

Så gjorde de

Läs fler artiklar ut arkivet