Projektet ”Hållbara ihop” vill hjälpa privatpersoner att minska sin miljöbelastning i vardagen. Nu har turen kommit till Sofie Önnestam (t v i bilden) som här får hjälp av IKEAs inredare Johanna Söderlund och hennes assistent. Elisabeth Brisum från WWF är intresserad åskådare längst till höger. Foto: Johan Kindbom

Mer grönsaker i kosten, trådbackar för sortering av tvätt och noga uppmärkta kryddburkar är några av de insatser som ska hjälpa Sofie till ett mer hållbart vardagsliv. Foto: Johan Kindbom

Hållbara ihop:

– Vi vill starta en folkrörelse för ett mer hållbart liv hemma

Vi svenskar lever som om vi hade nästan fyra planeter till vårt förfogande. Men många vill ställa om – vi var med när Sofie Önnestam fick hjälp att miljö­anpassa sitt hem.

Text: Martina Nyhlin   Foto: Johan Kindbom

— Jag har längtat efter att komma igång med det här, säger Sofie Önnestam. Sofies lägenhet har bara ett rum, kök och sovalkov och mycket ska rymmas i hemmet hon delar med pojkvännen Simon och katten Fisen. Inte blir det bättre av att lägenheten är byggd på 1920-talet med ganska opraktiska förvaringslösningar.
Men det ska det bli ändring på idag. IKEAs inredare Johanna Söderlund är på plats med insexnyckel, arbetsbyxor och kassar med prylar som ska hjälpa Sofie till en mer hållbar vardag. Sofie är en av hundra utvalda mellan 20 och 30 år som ska få hjälp av WWF och IKEA att leva mer miljöanpassat i projektet ”Hållbara ihop”. Sofie har länge haft problem med att få till det med sopsortering och ordning och reda hemma.
– Det är så opraktiskt i en sån här liten lägenhet. Man vill ju behålla känslan av det gamla och inte köpa någon ful förvaringsmöbel, säger hon.

Så kan du själv göra ditt hem mer hållbartDagens installation föregicks av ett möte med kommunernas energi- och klimatrådgivare och IKEAs heminredare som analyserade Sofies fotavtryck och hittade specifika lösningar för hennes hem. WWF hjälper till med kunskap om vilka avtryck vi människor gör på planeten i våra dagliga liv.
Teamet riktar in sig på fem olika teman för ett mer hållbart liv: Energispara, avfallsbanta, vattensnåla, hälsomaxa och åter­använda. På temat energispara får Sofie alla lampor utbytta till ledlampor.
– Det gör enorm skillnad för miljön att byta ut alla lampor till led, säger Elisabeth Brisum, WWF’s kommunikatör som är med och inspirerar Sofie.

Sofies tidigare överfulla garderob får en ny tvättkorg och annan förvaring.
– Med ordning och reda sliter man mind­re på sina prylar så att de räcker längre, säger Johanna  och skruvar ihop en trådback där Sofie kan sortera tvätt efter färg eller temperatur.
I köket installeras en ny kökskran som gör av med mindre vatten. På temat avfallsbanta får Sofie ett system för sopsortering under diskbänken.
– Förr hade jag allt i kassar i hallen, då var det inte så kul att sopsortera, säger Sofie.
På temat hälsomaxa får Sofie inspiration till att äta grönare och ta tillvara matrester. Sofie får genomskinliga matlådor för att lättare komma ihåg vilken mat som faktiskt finns i kylskåpet och ett miniväxthus för att kunna odla.
– Jag vill gärna bli bättre på att planera mina matinköp, och minska på köttet, säger Sofie. Vi har ju fått reda på att köttet står för en stor del av vårt ekologiska fotavtryck.
Inspiration för att återanvända sina möbler får hon via en olja som kan ge balkongmöblerna ett längre liv.
– Det går ofta att bevara sina möbler längre om man oljar in dem eller målar om dem och skruvar åt skruvar, säger Johanna från IKEA.
Som deltagare i ”Hållbara ihop” har Sofie åtagit sig att vara inspiratör i sociala medier. Hon tar genast en bild på dagens äventyr som hon kan instagramma.
– Många har hört om att jag är med i projektet och vill gärna höra hur det går för mig, säger hon.

– Vi vill starta en folk­rörelse för ett mer hålbart liv hemma, säger Elisabeth Brisum, WWF.Hållbara ihop

WWF, IKEA och kommunernas energi- och klimatrådgivare samarbetar för att hjälpa privat­personer att minska sin miljö­belastning i vardagen.

Hundra deltagare i 20–30-årsåldern från norr till söder och i olika familjekonstellationer får 5 000 kronor i miljösmart inredning från IKEA samt personlig väg­ledning.

– 70-80 procent av våra kunder vill leva mer hållbart. Vi vill visa att vi har produkter som kan hjälpa dem, säger Theres Wirell, projekt­ledare på IKEA.

Elisabeth Brisum från WWF menar att de stora företagen är oerhört viktiga för att ställa om till en mer hållbar värld:

– Företagen är en stor del av problemet och därför också en viktig del av lösningen. IKEA ligger i framkant när det gäller hållbarhetsarbete, och det beror till stor del på att de har sam­arbetat med organisationer som WWF under en väldigt lång tid.

Den här artikeln är en del av WWF Eko nr 2-2016.
Bli WWF Vän du också för att få tidningen digitalt eller i pappersform direkt hem i din brevlåda.

>> Här kan du bli WWF Vän

Du behövs - Bli WWF Vän 2018!