Foto: Michel Gunther / WWF

Goda resultat 2016 - ekologiska fotavtryck

We love cities

Bogor i Indonesien blev vinnare i WWFs kampanj We Love Cities och utnämndes således till Most Loveable City 2016. Staden tog hem en jordskredsseger och lyckades verkligen med att nå ut till sina invånare. Att engagera allmänheten är en viktig nyckel för ett framgångsrikt arbete med hållbar stadsutveckling.

We Love Cities är en chans för finalisterna i WWFs One Planet City Challenge (tidigare Earth Hour City Challenge) att få bredare uppmärksamhet och stöd för sitt klimatarbete, både lokalt och globalt. I kampanjen kan alla rösta på sin favoritstad genom att tagga sin stad på sociala medier. Det går dessutom att ge förslag på hur din, eller de andra deltagande städerna, kan bli mer hållbara. Den vinnande staden koras till Most Loveable City och har därmed vunnit folkets röst. Omröstningen påverkar inte utgången av EHCC eller vice versa.

Mat på agendan med WWFs konsumentguider

One Planet Food är WWFs begrepp för det vi kan äta för att klara oss med en planet. Så att alla kan äta en hälsosam och hållbar mat. Något av det viktigaste du kan göra för att minska matens klimatpåverkan är att minska köttkonsumtionen– i rika länder bör vi äta hälften så mycket kött som idag. Och när du väl äter kött, se till att välja bra kött där man har tagit hänsyn till djuromsorg, miljö och hållbarhet. Det kan du lära dig mer om i WWFs Köttguide.

WWFs Fiskguide har blivit en självklarhet för många svenskar att följa vid inköp av fisk och skaldjur och har blivit ett viktigt påverkansverktyg. År 2016 lanserades den samtidigt även i Norge och Finland. Guiden tar upp ett 60-tal av våra vanligaste matfiskar. År 2016 gick sex av tio arter att hitta som miljövänliga alternativ.

Båda guiderna finns som appar för såväl Android som Iphone.
Till guiderna: http://www.wwf.se/kottguiden, http://www.wwf.se/fiskguiden

Sverige är bland de sämsta i klassen

WWFs rapport Living Planet Report visar trenderna för den biologiska mångfalden och våra ekologiska fotavtryck. Mänskligheten kräver nu 60 procent mer resurser än vad naturen kan producera. I dag lever vi globalt alltså som om vi hade 1,6 jordklot istället för det enda vi har. Sverige är ett av länderna med störst påverkan på naturen per person. I den senaste rapporten, som släpptes i oktober 2016 visas att Sverige tillsammans med länder som USA, Kuwait och Australien har störst ekologiskt fotavtryck per capita.

Årets rapport visade att människan kan vara på väg att orsaka den sjätte massutrotningen. Bestånden av ryggradsdjur kommer att ha minskat med 67 procent under 50 år, från 1970-2020. Redan nu har populationerna mer än halverats.

Hur vänder vi trenden och skapar en hållbar värld för alla?

I Living Planet Report visar WWF hur vi kan nå ett hållbart liv på planeten genom en rad praktiska handlingar: Vi måste leda investeringsströmmar från det som orsakar miljöproblem till lösningarna. Vi måste fatta rättvisa, långsiktiga och miljömedvetna beslut om hur vi ska förvalta de resurser vi gemensamt förfogar över. Vi måste bevara vårt återstående naturkapital och skydda och restaurera viktiga ekosystem och livsmiljöer. Vi måste producera resurssnålare och konsumera smartare. Vi vet vart vi vill. Vi vet hur man tar sig dit. Nu måste vi ta första steget!

Senast uppdaterad 2017-02-08

Fler goda resultat från 2016