© WWF-Canon / Martin Harvey

Varför behövs klimatkalkylatorn?

Katarina Axelsson, SEIHallå där Katarina Axelsson på SEI som hjälpt till att ta fram verktyget. Varför behövs Klimatkalkylatorn?
– Klimatkalkylatorn är ett verktyg för att du som privatperson ska kunna få en överblick över dina utsläpp av växthusgaser, och en förståelse för hur många planeter som skulle krävas om alla på jorden levde som du. Tillsammans med WWF vill vi inspirera så många som möjligt att börja förändra sina vanor i mer miljövänlig riktning.

– I kalkylatorn får du svara på ett antal frågor om din livsstil och får avslutningsvis ett resultat som illustrerar din klimatpåverkan inom kategorierna Bilen, Biffen, Bostaden och Butiken, där Bilen står för transporter och resor, Biffen mat, Bostaden till exempel el och uppvärmning och Butiken alla prylar, kläder och fritidsaktiviteter.

Hur exakt är resultatet?
– Kalkylatorn ger förstås en något förenklad bild av verkligheten och uppskattar den genomsnittliga klimatpåverkan från de olika konsumtionskategorierna. Alla konsumtionskategorier har heller inte varit möjliga att inkludera, och verktyget frågar inte om du köpt ekologiska kläder till exempel. Konsumtionskategorier som leksaker, husgeråd, alkohol och tobak finns inte heller med här

Vilka delar brukar vara störst för oss som bor i Sverige?
– Hos de flesta hushållen står Biffen och Bilen för de största delarna, omkring 25 procent vardera om vi inte räknar med de offentliga utsläppen. Därefter kommer Bostaden och Butiken.

Kan du ge några enkla tips på hur man kan minska sina utsläpp för Biffen och Bilen?
– Framför allt att se till att minska svinnet; en tredjedel av all mat som produceras blir till avfall längs hela produktionskedjan. Genom att minska på kött och mejeriprodukter kan du också göra stor skillnad. De flesta svenskar skulle kunna halvera sina utsläpp från mat genom att äta lagom mycket, minska svinnet och välja mer grönt.

– När det gäller Bilen är det bättre om vi hyr bil när vi verkligen behöver eller går med i en bilpool än att äga en bil. Även om du kör väldigt lite med din bil, har den orsakat stora utsläpp redan under tillverkningen. Sen förstår vi att människor som bor i glesbygden inte har samma förutsättningar att gå med i bilpool som människor i tätbebyggda områden. Vad gäller andra transporter, bör vi helst undvika att flyga överhuvudtaget. Åk tåg genom Europa istället!

Bostaden då?
– En enkel sak alla kan göra är att välja miljömärkt el, ”Bra Miljöval”. Det innebär inte bara att elen kommer från förnybara energikällor utan då går också en liten del av pengarna till att säkerställa att elproduktionen tar hänsyn till miljö, klimat, djur, växter och människor. Bor du i lägenhet kan det bli några tior extra per år och om du bor i villa några hundralappar.

Och slutligen Butiken?
– Att handla begagnat och låna av andra är bra sätt att få ned utsläppen från Butiken.

De offentliga utsläppen är på dryga 2 ton. Hur kan jag påverka dem?
– Genom att trycka på lokalpolitiker, använda röstsedeln och utnyttja dina kontaktytor som till exempel skola och föreningar. Det finns väldigt mycket den offentliga sektorn kan göra, som att se över sin upphandling, och fråga sig om de verkligen behöver köpa nytt hela tiden; kanske går det lika bra med begagnade skrivbord till exempel. Det kan också handla om att sänka temperaturen och köpa in en större andel vegetarisk mat samt minska svinnet. Kommunerna kan gärna se till att satsa på ett brett utbud av olika fritidsaktiviteter och kultur för att uppmuntra till ett rikt fritidsliv och minskad konsumtion av prylar.

Vi har låtit ett antal testfamiljer testa Klimatkalkylatorn och några får väldigt höga siffror. Vad tror du att det beror på?
– Det är förstås svårt att säga utan att ha tittat på deras resultat i detalj men det vanligaste är kanske att de gjort ett flertal flygresor under året. Då drar fotavtrycket snabbt iväg. Det kan också bero på att de har flera bilar, äter mycket kött och har en hög livsmedelskonsumtion överlag. Om man får ett högt resultat på Butiken kan det förstås bero på att man just det året gjort många investeringar. Kylskåpet och TV:n kanske gick sönder just detta år men det kommer dröja 15 år innan man behöver köpa nya produkter igen.

Fotnot:
För att undvika de mest allvarliga konsekvenserna av klimatförändringen vill världen begränsa temperaturökningen till väl under 2 grader. Det är internationella överenskommelser som ligger bakom, de så kallade Parisavtalen. Då behöver vi nå nära nollutsläpp senast 2050. Sverige har för egen del föreslagit en tidigare gräns, år 2045, om den nya Klimatlagen går igenom.

Testa dig själv med Klimatkalkylatorn! Lansering 14 mars!

Senast uppdaterad 2017-03-14

Frågor och svar

Vad bygger svarsalternativen för konsumtionen på? Och går det att komma ner i 1 jordklot som resultat?

Läs frågor och svar om klimatkalkylatorn eller ställ din egen fråga

Om Klimatkalkylatorn

Testa dig själv med Klimatkalkylatorn!

Klimatkalkylatorn är framtagen av WWF i samarbete med SEI, Stockholm Environment Institute. Genom att svara på enkla frågor om ditt hushålls boende, resande, matvanor och shopping får du snabbt en förståelse för er miljöpåverkan inom områdena Bostaden, Bilen, Biffen och Butiken. Resultatet presenteras som mängd utsläpp per person. I dag är medelsvenskens utsläpp cirka 11 ton, men världen har kommit överens om att utsläppen ska vara nära noll år 2050.

Du får också veta hur många planeter det skulle krävas om alla levde som ni.

Till kalkylatorn

Så minskar du din klimatpåverkan

Visste du att våra transporter, maten vi äter, våra byggnader, vårt sparande och vår prylkonsumtion orsakar enorma koldioxidutsläpp? WWF arbetar hårt för att Sveriges politiker ska göra det lätt och lönsamt för alla att leva klimatsmart, men det finns också mycket du själv kan göra för att minska din klimatpåverkan. Vad satsar du på i år – kanske vill du börja äta mer vegetariskt eller testa en köpfri månad?

Läs mer om:
Bilen
Biffen
Bostaden
Börsen

Butiken

Koldioxidsnålt liv på landet

Familjen Weiss

Familjen Weiss-Törnqvist lever gott trots att de bara orsakar drygt hälften av utsläppen från en medelsvensk. Deras hemlighet? Ett stressfritt liv på landet, med mycket egna odlingar, samarbeten med andra i byn och solceller på taket.

Familjens resultat från klimatkalkylatorn

Gottfridssons – lite mer medvetna än medelsvensken

Familjen Gottfridsson. Foto: André Gottfridsson

I ett radhus i Stockholm bor André Gottfridsson med sina tre barn. Med växthusgasutsläpp på drygt 10 ton per person ligger de nära snittet för Sverige.

Familjens resultat från Klimatkalkylatorn