Hav och Fiske

Nu kraftsamlar WWF för att rädda haven

Vi har alltid behövt haven. Nu behöver haven oss. Under tusentals år har vi människor sett haven som oändliga och outtömliga. Men tyvärr funkar det inte längre – haven håller på att kollapsa.

Det är bråttom att ställa balansen i haven tillrätta. Därför sjösätter nu WWF en räddningsaktion för världens alla hav. Akut hjälp måste sättas in globalt – vi måste snabbt få stopp på överfisket och tjuvfisket. Vi kämpar också för att politikerna ska enas om en bra skötselplan för haven och ge viktiga områden bättre skydd.

Vill du också rädda haven?

Engagera dig och läs mer på wwf.se/radda-haven

Fiske och Fiskguiden

Du som konsument kan bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk genom att göra ett medvetet val när du köper fisk och skaldjur.

WWFs Fiskguide

Valrossar Svalbard. Foto: Win van Passel / WWF

Arktis

Arktis är det största och minst fragmenterade av de bebodda områdena på jorden. Det finns många stora hot som klimatförändringar, sjöfart och föroreningar.

Arktis i förändring

Östersjön. Foto: Germund Sellgren

Östersjön

WWF arbetar för att skydda Östersjön från överfiske, stoppa övergödningen, stoppa farliga utsläpp av miljögifter, skapa säkrare sjöfart och minska oljeutsläpp.

Rädda Östersjön

Jordens befolkning är beroende av havet. Foto: Brent Stirton / WWF

Hav i världen

Mer än en tredjedel av jordens befolkning bor längs kusten. Hundratals miljoner människor är beroende av fisk och andra havsresurser för sitt livsuppehälle.

Havet som försörjning

Senast uppdaterad 2016-11-29

WWFs Fiskguide

Du som konsument kan bidra till ett mer hållbart fiske genom att göra ett medvetet val när du äter fisk och skaldjur. Ladda ner Fiskguiden som pdf eller mobilapp idag!

Fiskguiden 2016

Fiskguiden 2016 i miniformat

Fiskguiden 2016 i lång version

Fiskguiden finns nu även som mobilapp för Android och iPhone.

Ladda ner Fiskguidens app

Så kan du hjälpa haven

Utöver att uppmana regeringen och dina lokalpolitiker att värna om våra hav, sjöar och vattendrag, finns det mycket du kan göra för en bättre havsmiljö.

Läs och dela gärna våra tips