Arktis

Arktis är ett område lika stort som Afrika, med arter som lever på gränsen till det omöjliga i den karga miljön. Här finns tio miljoner sjungande grönlandssälar, isbjörnar och ishavslevande arter som blir flera hundra år gamla. Här lever också 4 miljoner människor som trotsar snö, kyla och is.

Under årtusenden har ett 40-tal urfolk levt traditionellt på arter i deras närhet. Samernas kultur är beroende av renskötsel och för Yupiks i Alaska är det valrossen som står i centrum. Nu hotas livet i Arktis av klimatförändringarna, och det går snabbt.

Krympande havsis och exploatering

Temperaturen i Arktis har ökat dubbelt så snabbt som i resten av världen de senaste 50 åren. 2016 var det varmaste året någonsin i det arktiska området. Temperaturen från oktober till december var exempelvis 6 °C varmare än genomsnittet.

Storleken på havsisens utbredning är idag den minsta någonsin och snötäcket på land, men även på isen, minskar oroväckande fort. När havsisen smälter bort under sommaren, blir följden att livsmiljön för många arter krymper och försvinner. Läget är svårt för exempelvis isbjörnar, valrossar och sälungar.

Nu har även tidigare skyddade havsområden öppnats upp för exploatering av mineraler, olja och gas, fiske och nya sjöfartsleder. Det medför hot på en helt ny skala för detta relativt orörda område.

Framtiden står på spel

WWF arbetar i samtliga arktiska länder för att hantera de olika hoten direkt på plats. Det handlar om allt från att skapa naturreservat och köpa isbjörnssäkra containers som matlager åt inuiter, till att stödja forskningsprojekt som undersöker sjöfartens påverkan på narvalar och påverka det internationella arbetet inom Arktiska Rådet för att skapa en framtida förvaltning.