© Germund Sellgren

Havsförvaltning – Östersjön

Under tusentals år har vi betraktat havet som oändligt. Vi kunde segla på det i evigheter och fortfarande upptäcka nya hav. Vi kunde fånga så mycket fisk vi ville och det fanns alltid mer. Vi kunde slänga vårt avfall direkt i havet och det försvann. Dessvärre finns fortfarande detta synsätt i vårt förhållande till havet.

År efter år jar konkurrensen om havets begränsade utrymme och resurser öket. Foto: Shutterstock

Vi är alla beroende av havet

Turism är en av många saker som bidrar till ökat tryck på Östersjön. Foto: ShutterstockRunt Östersjön lever omkring 90 miljoner människor i 9 länder. Det är många sektorer som påverkar och påverkas av Östersjöns miljö – allt från sjöfart och fiske till utvinning av mineraler och olja, energiproduktion, turism och rekreation. År efter år har konkurrensen om havets begränsade utrymme och resurser ökat.

I WWFs rapport ”Future Trends in the Baltic Sea” framgår att de flesta marina aktiviteterna förväntas öka kraftigt under de kommande 20 åren, många med flera hundra procent. När olika intressen gör anspråk på samma begränsade resurs leder det allt oftare till konflikter inom sektorer, mellan sektorer och mellan nyttjande och natur. Risken är att det totala trycket från våra aktiviteter överskrider gränsen för vad ekosystemet klarar av. Det är ett hot, inte bara mot havets växt- och djurliv, utan även mot de ekologiska processer och naturresurser vi alla är beroende av.

WWFs arbetar för en mer integrerad havsförvaltning

På land har vi länge tillämpat fysisk planering för att besluta vilka områden som ska nyttjas för till exempel bostäder, vägar och rekreation, och vilka områden som ska fredas för naturvård. Samma planering behövs för havet. Vi har i åratal försökt lösa Östersjöns problem ett och ett, sektor för sektor, departement för departement och land för land. De två sektorer som har störst påverkan på havet – jordbruk och fiske – har hanterats separerat från miljön. Det har resulterat i ett lapptäcke av regler och ansvariga myndigheter, internationellt och nationellt i Östersjöns 9 länder. Ingen myndighet eller departement har fått helhetsansvar och mandat att kunna hantera de komplexa utmaningar som Östersjön står inför. För att komma tillrätta med Östersjöns problem behövs en mer integrerad havsförvaltning. Den bör omfatta alla sektorer, länder och administrativa nivåer och ha möjlighet och mandat att göra nödvändiga avvägningar mellan deras ofta olika intressen.

Foto: Lasse BurellWWF är övertygad om att en mer integrerad havsförvaltning skulle ge många fördelar både för miljön och för samhället i stort. Genom en bättre samordning och planering, där utrymme och resurser fördelas på ett rationellt sätt, kan konflikter minskas och synergier identifieras. Det ger bättre förutsättningar för såväl skydd av naturen som för hållbar utveckling med större säkerhet för investeringar. Det viktigaste är att vårt samlade nyttjande av havets resurser alltid utgår från en helhetssyn och utifrån vad klarar av så att det inte överstiger ekosystemets kapacitet.

Senast uppdaterad 2016-12-02

WWF arbetar för att:

• Den högsta politiska ledningen visar ledarskap för genom-förande av en integrerad havsförvaltning

• Jordbruks- och fiskefrågorna integreras med havs- och vattenmiljöfrågorna, på nationell, regional och europeisk nivå, för att säkra att nödvändiga åtgärder inom jordbruk och fiske genomförs

• En övergripande process för koordinerad havsplanering etableras för Östersjön, baserad på regionalt överenskomna principer

• Den svenska regeringen fattar beslut om en svensk havsplaneringslag och en tydlig process för genomförande av havsplanering i alla svenska havsområden

Rapporter

Ett välmående hav är grunden till vår välfärd och en god ekonomi, och för att havet långsiktigt ska må bra krävs en hållbar användning av dess resurser. Men idag är vår användning inte hållbar, Östersjön är inte välmående och stora samhällsnyttiga potentialer är betydligt lägre än vad de kunde vara – och flera försämras kontinuerligt. WWF-rapporten All Hands on Deck tar ett samlat grepp om utmaningen och ger förslag på kursändring.
Ladda ner rapporten

En hållbar ”blå ekonomi” är grundläggande för att vi ska använda havet på ett sätt som inte förstör det. Genom en sådan modell kan vi både öka samhällsnyttan från havet och säkra att den finns kvar för kommande generationer.
WWFs definition av Blå Ekonomi

Att vända motgångar till möjligheter

Att återställa havsmiljön i Östersjön kan till år 2030 skapa 550 000 jobb och ge cirka 280 miljarder kronor i årligt mervärde till regionen. Det visar en rapport gjord av Boston Consulting Group på uppdrag av WWF. Östersjöns hälsa har länge enbart setts som en miljöfråga, men rapporten visar att den också måste ses som en ekonomisk och social angelägenhet. Misslyckas insatserna att återskapa en frisk Östersjö påverkas inte bara havsmiljön, utan också den ekonomiska tillväxten och möjligheterna att skapa arbetstillfällen i regionen.

Turning Adversity Into Opportunity: A business plan for the Baltic Sea.

Svenska sammanfattning - tt vända motgångar till möjligheter – En affärsplan för Östersjön