Det här gör WWF för klimatet

WWF arbetar på flera plan med klimatfrågan. Det rör sig om allt från projekt som rör enskilda områden och arter, till omfattande initiativ rörande nationella och internationella överenskommelser.

Genom opinionsbildning mot allmänhet och politiker ska samhället göra den omställning som krävs för att rädda vår planet. Samarbetet med företag, investerare, innovatörer och städer som vill bidra till en hållbar framtid är centralt. Här presenteras ett axplock av WWFs många projekt.

WWF samarbetar med företag och samhälle

Alla goda krafter inom samhälle och näringsliv är viktiga och behövs för att minska utsläppen av växthusgaser. Därför samarbetar WWF med många av samhällets aktörer och intressenter för att identifiera och utveckla lösningar.

Hållbara städer med One Planet City Challenge

Över häften av världens befolkning bor i städer och den urbana livsstilen står för mer än 70 procent av världens utsläpp av CO2. Världsnaturfonden WWF arbetar för hållbara städer utifrån visionen om en framtid inom ramen för en levande planet där människor i alla länder ges möjlighet att leva ett gott liv - och där planetens biologiska mångfald förvaltas på ett hållbart sätt. WWFs One Planet City Challenge utmanar städer världen över att agera som inspirerande förebilder för hållbar utveckling.

Läs mer här.

Climate Solvers - innovationsbolagen

Världsnaturfonden WWF identifierar tillsammans med våra partners  klimatsmarta innovationer från olika delar av världen med stor potential att minska världens CO2-utsläpp och dra människor ur energifattigdom. Vi arbetar även för att motverka de hinder som finns för att innovationer med högt klimatvärde ska kunna spridas snabbt.
Inspireras på www.climatesolver.org

Climate Savers - företagen som leder utvecklingen

WWFs Climate Savers program riktar sig till stora internationella företag som tillsammans med andra vill visa ledarskap i hela sin värdekedja för omställningen mot en klimatsäker och hållbar framtid. Läs mer på climatesavers.org

WWF arbetar även med att få alla stora företag att som ett steg på vägen sätta vetenskapligt baserade klimatmål för att världen ska klara sig under två graders global uppvärmning.

WWFs initiativ för klimatet i Kina

Klimat- och energiprogrammet

WWF arbetar för klimatsmarta vägval i Kina, bland annat genom att uppmuntra och förenkla för investeringar i modern förnybar energi.

WWF påverkar politikerna i rätt riktning

Att påverka politiker och se till att de kommer fram till beslut som säkrar en hållbar framtid är viktigt för WWF. Vi ger regelbundet input till politiska processer både här i Sverige och internationellt.

Här kan du läsa våra senaste remissvar.

Senast uppdaterad 2017-02-14

WWF Earth Hour 2017
- tillsammans för klimatet

Earth Hour 2017 - Tillsammans för klimatet

Lördag 25 mars 2017 klockan 20.30-21.30 lokal tid tar världen ställning för planeten under WWF Earth Hour – världens största miljömanifestation. Var med och uppmana makthavarna att ta krafttag för klimatet du också!

Allt om Earth Hour 2017

WWFs projekt i Arktis

Flera av Arktis arter drabbas redan idag av klimatförändringarna. WWF arbetar med samarbetspartners runt om i världen för att bevara Arktis biologiska mångfald.

Projekt som hjälper klimat, människa och natur

Hållbara energilösningar i östra och södra Afrika

I östra och södra Afrika finns en unik artrikedom. Genom att ge alla tillgång till prisvärd, förnybar och hållbar energi, kan vi förvalta dessa naturresurser på ett hållbart sätt.

Ring of Fire
– förnybar energi på Sumatra

Indonesiens regering planerar i samråd med WWF att utveckla förnybar geotermisk energi på Sumatra. Projektet "Ring of fire" ska säkerställa att det görs på ett hållbart sätt, för djur, natur och människor.

LiveWell - ät hållbart

Grönsaker.

Vår mat står för en stor del av  klimatpåverkan. WWF Sverige medverkar i ett projekt som ska inspirera till hållbara matbeslut.

Läs mer om LiveWell