Miljöministern mottar händer

Onsdagen den 23 mars uppvaktade Vistaskolan i Huddinge miljöminister Andreas Carlgren med politikerhänder. De lämnade över cirka 4000 händer från hela Sverige.

Politikerhänderna är inskickade från hela landet. Många skolklasser har arbetat med uppgiften "Låt din hand styra våra politiker". Den gick ut på att göra två händer: på den ena handen skulle man skriva 5 egna miljöhandlingar och på den andra handen skulle man skriva 5 uppmaningar till våra politiker att ta modiga beslut i klimatfrågan.

Grupper av händer

Vi har sorterat uppmaningarna i grupper. Många händer handlar om energi, mat och resor. Några exempel:

• Förnybar energi
  • Fler lågenergilampor
  • Ersätt kärnkraft med sol, vind och vatten
  • Släck varannan gatlampa
  • Sänk priset på vanliga miljöbilar
  • Dyrare bensin
  • Stäng av värmen på torgen
  • Fixa mer vindkraft

Miljöministern

Miljöminister Andreas Carlgren lyssnade intresserat på barnens frågor och uppmaningar. Han tyckte att mycket av förlslagen om mer vindkraft, fler cykelbanor och mer miljöundervisning i skolan är bra. Han sa också att många frågor bestämmer kommunerna över till exempel cykelbanorna.

Miljöministerna slog fast att det är jätteviktigt att barn och ungdomar engagerar sig och tycker till. Politikerna lyssnar och påverkas.

Hur går vi vidare?

Vi fick en oväntat tidig möjlighet att träffa miljöministerna vilket innebar att alla händer inte kom med. Det som nu sker är att alla händer kommer att överlämnas några dagar efter Earth Hour tillsammans med ett dokument som är en sammanställning av barnens och ungdomarnas uppmaningar. Dessa kommer att diariföras på Miljödepartementet.

Miljöministerns brevsvar

Händer i media

ABC-nytt visar ett kort avsnitt från överlämnandet här.

Lilla Aktuellt tog upp överlämnandet här

Huddinge kommun beskriver Vistaskolans insats här

Ännu fler händer

I flera veckor efter mötet med miljöministern har det inkommit händer. Dessa har skickats till Miljödepartementet. Även en stor mängd vykort från yngre barn har vi mottagit. En del av dessa har vi digitaliserat och kan skickas som digitala vykort. Även vykorten har skickats till Miljödepartementet.  Se vykorten.

Händer packas för transport till Miljödepartementet.      Vykort

Händer kastas upp i skyn under stor glädje.

Senast uppdaterad 2012-01-09

Bli en Superhjälte!

Foto: Antony McAulay

I år vill vi att Earth Hour ska vara mer än att bara släcka ljuset. Nu sätter vi fokus på alla superhjältar som hjälper till och räddar planeten. Vilka superhjältar då? Jo, alla som utför hjältedåd i vardagen utnämner vi utan förbehåll till superhjältar. Det kan handla om att ta bussen istället för bilen till jobbet, äta vegetariskt en gång i veckan, byta till grön el eller vara med och sprida budskapen kring Earth Hour.

Skaffa dig en ny god vana redan idag & uppgradera dig till Superhjälte »

Låt din hand styra våra politiker – påverka framtidens miljöpolitik.

Läs mer i utbildningsmaterialen för 1-9 + gy.

Vykort

Här finns fina vykort att skicka.

Exempel på aktiviteter som förskolor/skolor vill göra:

Vi har samlat 31 tips på olika aktiviteter som förskolor/skolor kommer att arbeta med. Några exempel: skapa av skräp, baka bakelsen, teater, koka soppa utomhus m m.

Utförlig lista

Denna informationspdf som finns här till vänster kan användas som affisch inför Earth Hour.

Germund Sellgren. Earth Hour utbildning, WWF

Har du frågor om Earth Hour som rör din skola eller förskola?

Henrik Lindgren

Earth Hour utbildning