Earth Hour 2017 för företag, organisationer, trossamfund och offentliga verksamheter

Ni engagerade företag, trossamfund, organisationer och offentliga verksamheter är en otroligt viktig del av Earth Hour – världens största miljömanifestation. Ta ställning för klimatet och var med i Earth Hour 2017, som infaller den 25 mars klockan 20.30-21.30 lokal tid över hela jorden.

 

 

Typ av organisation: *
Organisation: * Kommun: *
Kontaktperson: * Telefonnr: *
E-post: * Antal deltagare:
Kort beskrivning av vad er organisation vill göra på Earth Hour: *
För att hindra spamrobotar, skriv summan av de två talen i rutan nedan. *
1576074 + 1 =

 

 

 

 

Engagera ditt företag eller din organisation i Earth Hour och klimatfrågan

Grunden för ett klimatsmart liv handlar om att leva klimatsmartare när det kommer till de fem klimatvärstingarna: Bilen, Biffen, Bostaden, Butiken och Börsen. Ni har chans att påverka och inspirera era medarbetare, kunder och leverantörer. Det finns mycket att göra, men här kommer några tips inom varje kategori, så att ni kan välja den eller de som passar er verksamhet bäst:

 

Bilen – Halvera resandet med fossila bränslen. Res klimatsmart och rör på dig dubbelt så mycket, till exempel med cykel.
Läs mer

Biffen – Halvera köttkonusmtionen, men dubblera antalet gröna proteiner och sluta släng ätbar mat - servera klimatsmart mat i er lunchrestaurang, bjud på ekologiskt fika och välj vegetariska alternativ när ni bjuder på lunch.

Läs mer

Bostaden – Halvera energianvändningen från din bostad. Varför inte börja halvera elanvändningen från belysningen? Fördubbla produktionen av egen förnybar el. Byt till grön el, isolera, återvinn papper, glas, aluminium och plast, uppmuntra er personal att skriva ut så lite som möjligt, byt till energisnål belysning.

Läs mer


Butiken - Konsumera klokare - halvera din klimatpåverkan från shopping, och fördubbla ditt positiva bidrag genom att använda cirkulära och digitala tjänster. Köp färre saker av bättre kvalitet, laga det ni har, köp begagnat och låna, dela och byt med andra företag i närheten.

 Läs mer


Börsen – Halvera utsläppen från ditt sparande och dubblera ditt klimatsmarta sparande. Välj en bak, fondförvaltare eller försäkringsbolag som kan hjälpa dig. Informera er personal om placeringen av deras pensionspengar, uppmuntra placering i framtidens hållbara och förnybara energi.

Läs mer

 

 

Inspirerande exempel - så deltog företag i Earth Hour 2016

 

Zilloman anornade en show där miljöclownen Blomman repeterade sin fina föreställning i stearinljus i sin Miljöatelje i Hammarby Sjöstad. Föreställningen lockade både glada barn och vuxna.

Filmis - Uddevalla filmstudio: Nästan 60 personer såg filmen Jordens Salt som visar människans oförmåga att hantera konflikter och svårigheter att hushålla med gemensamma resurser, men också hopp om en bättre värld om vi alla tar ansvar.

Studiefrämjandet hjälpte organisationer och privatpersoner som ville ordna manifestationer, hålla föreläsningar och annat som uppmärksammar Earth Hour och klimatfrågan. De passade som vanligt på att uppmärksamma frågan internt.

 

Vildmarkshotellet släckte ned i allmänna utrymmen på hotellet i så stor utsträckning som möjligt och uppmande även sina gäster att göra detsamma på hotellrummen.

 

Liseberg deltog i Earth Hour genom att bland annat släcka parkljus, pariserhjulet och Lisebergshjulet. Vidare informerade de om engagemnaget i sociala medier mm.

 

If Skadeförsäkring visade sitt engagemang i Earth hour genom att i skolor uppmärksamma vad Earth Hour är och varför det är viktigt.

 


Fler exempel från tidigare Earth Hour

Designtorget vill att framtiden ska vara ljus! Därför visade de detta genom att släcka i sina 13 butiker i Sverige och Norge.

 

Bixia spred en informationsfilm om Earth Hour internt dagen före, för att påminna sina anställda om att släcka och förklara anledningen till att man släcker. De släckte även ned sin hemsida och spred information på Facebook. Vidare satte de upp affischer på sina kontor med uppmaningen om att släcka under Earth Hour.

 

Telenor stödde WWF med en sms-påminnelse då man registrerar sitt nummer i ett anmälningsformulär på WWFs hemsida. De ordnade även aktiviteter både internt och externt kopplat till Earth Hour och satte upp posters med miljöbudskap och tips vad man kan tänka på. Externt så gick de gå ut på Facebook, bland annat med en exklusiv intervju med Telenors miljöchef.

 

Hotell Hilton Stockholm Slussen släckte ner hotellet och arrangerade olika aktiviteter för hotellets gäster och personal. Under Earth Hour hade de en DJ som spelade återvinningsbar musik i baren, serverade ekologisk mat och dryck. Hilton samarbetade även med sin elleverantör Nordic Green, lät gästerna testa en elskoter och lottade ut en hotellövernattning via Facebook och Instagram. 
 

Radisson Blu Hotels på Arlanda släckte ner så mycket som möjligt och ersatte belysningen med levande ljus. De informerade gäster och personal på plats, via sociala medier och genom Earth Hour-posters. Bokade man konferens fick man information om Earth Hour på bekräftelsen. Radisson Blu Arlandia Hotel firade hela månaden med klimatsmart trerättersmeny, lokalproducerad och ekologiskt odlad öl och ekologiska drinkar i baren. Under själva Earth Hour bjöd de gästerna på ekologiskt tilltugg och unplugged musik i restaurangen. De arrangerade även en instagramtävling där bästa bilden vann en övernattning på flygplatsen. Bakom kulisserna på Radisson Blu Hotels på Arlanda ordnade personalen en utställning om jorden och Earth Hour och i personalmatsalen fanns vegetariska alternativ.


 

Stockholm Globe Arenas projicerade Earth Hour-logotypen samt en uppmaning på Ericsson Globe. Ericsson Globe, Tele2 Arena, Hovet samt Annexet släcktes ner i den mån det gickeftersom det pågår evenemang samtidigt. De uppmärksammade också Earth Hour i sociala medier.
 

Hotell Clarion Hotel Sign i Stockholm hade aktiviteter i lobbyn i samarbete med WWFs ungdomscommunity Panda Planet. I restaurangen fanns en speciell Earth Hour-meny, och aukustisk musik spelades live.


Compass group har cirka 120 restauranger runt om i landet, främst lunchrestauranger på företag, skolor och sjukhus. Under Earth Hour anordnades en tävling där gästerna kunde lämna in sina favoritrecept på vegetariska rätter. De bästa recepten fick pris och kommer att läggas in i företagets receptdatabas och användas.

Åhléns  släckte ner alla varuhus som kunde släckas ner, skyltade Earth Hour i varuhusen samt hade extrapris på Svanenmärkta stearinljus.

Coop erbjöd kampanjpriser på klimatsmarta varor och tipsade om hur kunderna själva kunde spara energi och konsumera mer klimatsmart. Coop uppmärksammade också Earth Hour i en reklamfilm och släckte ner där det var möjligt.

Yasuragi Hasseludden i Saltsjö-Boo släckte ner så mycket det gick. I restaurang Tokyo serverades en fyrarätters Earth Hour-meny speciellt framtagen att vara så energisnål som möjligt att tillaga. Menyn var fri från rött kött och innehöll ekologiska och närproducerade produkter. I baren serverades en Earth Hour-drink och klockan 19.00 gavs en harpkonsert med Monica Ramos. Dessutom erbjudanden och provningar av mat och behandlingar.

Folktandvården Stockholms län uppmanade alla kliniker, patienter och personal att delta, samt delade ut Svanenmärkta ljus i receptionerna.

ICA Kvantum i Lerum släckte bakomutrymmen och tände symboliska värmeljus i butiken. Butiken uppmanade också kunderna att släcka, genom en text på kvittot.

Skistar släckte ner backbelysningar och fasadbelysningar där det var möjligt samt informerade och uppmanade gäster och medarbetare att göra detsamma.

Tips på aktiviteter för företag

  • Sätt nya interna miljömål
  • Utveckla ett långsiktigt miljöarbete: miljöcertifieringar, miljöledningssystem etc.
  • Ha specialerbjudanden på miljövänliga, miljömärkta och ekologiska varor.
  • Anordna kund- och medarbetartävlingar med miljötema.
  • Släcka ner byggnader, kontor, etc.
  • Uppmana kunder och personal att delta i Earth Hour och berätta om syftet.
  • Uppmärksamma i sociala medier (reklam, facebook mm).
  • Skylta med Earth Hour i varuhusen, skylfönstren, etc.
  • Servera en Earth Hour-meny/bakelse (energisnål att tillaga, CO2-snål, vegetarisk, närproducerad, ekologisk).
  • Spela livemusik med tända ljus.
  • Tipsa om hur kunder kan spara energi och konsumera klimatsmart.
  • Uppmuntra kunder att engagera sig för klimatet.
  • Anordna ett informationsmöte (frukostmöte, lunchmöte med ekologisk profil) eller seminarium kring klimatfrågor.
  • Anordna aktiviteter i samarbete med kommunen.
  • Ha en intern tipsrunda med miljövinst.
  • Ha en utställning där företagets klimatmål redovisas i olika former.
  • Tala om hur mycket maten man slänger motsvarar i koldioxidutsläpp.
  • Redovisa klimatvinster inom företaget.

Frågor och svar om Earth Hour

Earth Hour skrivet med tomtebloss

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet ? Kolla in våra svar eller ställ din egen fråga!

Frågor och svar om Earth Hour

Kampanjmaterial Earth Hour

Hjälp oss sprida budskapet om Earth Hour!  Här kan hitta affischer, t-shirttryck, bilder för sociala medier, Earth Hour-loggan, tidsnedräknare och nedsläckning för webbsidor, med mera.


Kampanjmaterial för Earth Hour 2017

Kalendarium – Earth Hour 2017

Vad händer nära dig i samband med Earth Hour?Se planerade evenemang, eller fyll i formuläret för att lägga till ditt eget!

 

Ta en titt i Earth Hour- kalendariet

 

 

 

 

Skicka in era bilder och filmer från Earth Hour till WWF

 

Tack för att ni engagerar er i Earth Hour!

För att på bästa sätt kunna sprida engagemanget och budskapet vidare vill WWF gärna ta del av era evenemang och aktiviteter genom foton och filmer.

Skicka gärna ert material Cecilia Stenström, projektledare för Earth Hour
E-post: cecilia.stenstrom@wwf.se

OBS! Då godkänner ni samtidigt att WWF får rätt att globalt använda och sprida allt material som skickas in.