Earth Hour 2018. 24 mars 2018.

Earth Hour för företag, organisationer, trossamfund och offentliga verksamheter

Stort tack till alla engagerade företag, trossamfund, organisationer och offentliga verksamheter som deltog i 2017 års Earth Hour – världens största miljömanifestation. Earth Hour slog nytt rekord med 187 deltagande länder och territorier på sju olika kontinenter. Snart öppnar anmälan till Earth Hour 24 mars 2018, håll utkik!  

 

 

 

 

 

 

Engagera ditt företag eller din organisation i Earth Hour och klimatfrågan

För att leva klimatsmart gäller det att se över fem ormåden: Bilen (transporter och resor), Biffen (mat), Bostaden (allt som rör hur vi bor), Butiken (prylar och kläder) och Börsen (sparande och investeringar). Ta chansen att påverka och inspirera medarbetare, kunder och leverantörer. Det finns mycket att göra, men här kommer några tips:
 

Bilen – Halvera resandet med fossila bränslen. Res klimatsmart och rör på dig dubbelt så mycket, till exempel med cykel.
Läs mer

Biffen – Halvera köttkonusmtionen, men dubblera antalet gröna proteiner och sluta släng ätbar mat - servera klimatsmart mat i er lunchrestaurang, bjud på ekologiskt fika och välj vegetariska alternativ när ni bjuder på lunch. Er guide till en Candlelit Dinner finns här!

Läs mer

Bostaden – Halvera energianvändningen från din bostad. Varför inte börja halvera elanvändningen från belysningen? Fördubbla produktionen av egen förnybar el. Byt till grön el, isolera, återvinn papper, glas, aluminium och plast, uppmuntra er personal att skriva ut så lite som möjligt, byt till energisnål belysning.

Läs mer


Butiken - Konsumera klokare - halvera din klimatpåverkan från shopping, och fördubbla ditt positiva bidrag genom att använda cirkulära och digitala tjänster. Köp färre saker av bättre kvalitet, laga det ni har, köp begagnat och låna, dela och byt med andra företag i närheten.

Läs mer


Börsen – Halvera utsläppen från ditt sparande och dubblera ditt klimatsmarta sparande. Välj en bak, fondförvaltare eller försäkringsbolag som kan hjälpa dig. Informera er personal om placeringen av deras pensionspengar, uppmuntra placering i framtidens hållbara och förnybara energi.

Läs mer


Inspireras av vad företag gjort tidigare 

 

Max Hamburgare: Earth Hour 2017 handlade om att äta mer klimatsmart genom att dels halvera – äta mindre men bättre kött, dels dublera – äta dubbelt så mycket grönt. Max halverade därför priset på Greenfamiljen mellan kl 20:30 och 21:30 den 25 mars med målettt dubblera den gröna försäljningen.

 

 

 

 

Fazer Food Services var med och tog ställning för klimatet genom att servera kall pastasallad på över 60 skolrestauranger runt om i Sverige. De informerade även om Earth Hour i restaurangerna för att öka medvetenheten om klimatfrågan bland personal och elever.

 

Nätverket Hållbara Restauranger inspirerade restauranger i sitt nätverk om att anordna hållbara menyer och förslag till en Candlelit Dinner. Läs mer här !

 

ResQ Club släckte ned konton på sociala medier för att uppmärksamma dels Earth Hour-budskapen och dels sitt egna miljövänliga engagemang där de minskar matsvinnet hos restauranger och caféer.  

 

 

Orkla Foods Sveriges kök serverade en vegetarisk buffé den 24 mars. För varje portion som såldes skänkte de 99 kronor till WWF. Gesten var en del av deras engagemang inför Earth Hour.

 

 

Radisson Blu uppmanade sina gäster om Earth Hour samt vikten av klimatet. De spred även budskapet på sina sociala kanaler.

 

Radisson Blu Malmö komponerade även en vegetarisk Earth Hour-meny i sin restaurang den 25 mars och bjöd på akustisk musik.

  

 

Körföreställningen Hopp framfördes på Göteborgs Konserthus. De anordnade även en hållbarhetsmässa med ett tiotal utställare som Ekocentrum, GreenHackGbg, Tesla, solcellsföretag, KRAV m.fl.

 

Efter föreställningen och under Earth Hour tändes Götaplatsen upp med marschaller när avenyn släckets ned. Alla sångare och publiken sjöng ett extranummer när de gemensamt gick ut på Götaplatsen som en del av manifestationen.

 


 

Filmis - Uddevalla filmstudio: Nästan 60 personer såg filmen Jordens Salt som visar människans oförmåga att hantera konflikter och svårigheter att hushålla med gemensamma resurser, men också hopp om en bättre värld om vi alla tar ansvar.

Nordic Choice Hotel uppmärksammade Earth Hour på alla sina 190 hotell med olika evenemang och uppmaningar till sina gäster att delta.

 

Studiefrämjandet hjälpte organisationer och privatpersoner som ville ordna manifestationer, hålla föreläsningar och annat som uppmärksammar Earth Hour och klimatfrågan. De passade som vanligt på att uppmärksamma frågan internt.

 

Telenor stödde WWF med en sms-påminnelse med ett anmälningsformulär till WWFs hemsida. De ordnade även aktiviteter både internt och externt kopplat till Earth Hour och satte upp posters med miljöbudskap och tips vad man kan tänka på. Externt så gick de gå ut på Facebook, bland annat med en exklusiv intervju med Telenors miljöchef.

 

Stockholm Globe Arena projicerade Earth Hour-logotypen samt en uppmaning på Ericsson Globe. Ericsson Globe, Tele2 Arena, Hovet samt Annexet släcktes ner i den mån det gick eftersom det pågår evenemang samtidigt. De uppmärksammade också Earth Hour i sociala medier.

Compass group har cirka 120 restauranger runt om i landet, främst lunchrestauranger på företag, skolor och sjukhus. Under Earth Hour anordnades en tävling där gästerna kunde lämna in sina favoritrecept på vegetariska rätter. De bästa recepten fick pris och kommer att läggas in i företagets receptdatabas och användas.

Skistar släckte ner backbelysningar och fasadbelysningar där det var möjligt samt informerade och uppmanade gäster och medarbetare att göra detsamma.

 

Yasuragi Hasseludden i Saltsjö-Boo släckte ner så mycket det gick. I restaurang Tokyo serverades en fyrarätters Earth Hour-meny speciellt framtagen att vara så energisnål som möjligt att tillaga. Menyn var fri från rött kött och innehöll ekologiska och närproducerade produkter. I baren serverades en Earth Hour-drink och klockan 19.00 gavs en harpkonsert med Monica Ramos. Dessutom erbjudanden och provningar av mat och behandlingar.

ICA Kvantum i Lerum släckte bakomutrymmen och tände symboliska värmeljus i butiken. Butiken uppmanade också kunderna att släcka, genom en text på kvittot.

 

Coop spred Earth Hour-budskapen i sina butiker runt om i Sverige.


 

Stort tack till er alla!

 

Dela mer er av era Earth Hour-
bilder och filmer

 

Tack för att ni engagerar er i Earth Hour!

För att på bästa sätt kunna sprida engagemanget och budskapet vidare vill WWF gärna ta del av era evenemang och aktiviteter genom foton och filmer.

Skicka gärna ert material Cecilia Stenström, projektledare för Earth Hour
E-post: cecilia.stenstrom@wwf.se

OBS! Då godkänner ni samtidigt att WWF får rätt att globalt använda och sprida allt material som skickas in.

Frågor och svar om Earth Hour

Earth Hour skrivet med tomtebloss

Hur startade Earth Hour, hur många deltar egentligen och vad gör WWF för klimatet ? Kolla in våra svar eller ställ din egen fråga!

Frågor och svar om Earth Hour

Tips på aktiviteter för företag

  • Sätt nya interna miljömål
  • Ha specialerbjudanden på miljövänliga, miljömärkta och ekologiska varor.
  • Anordna kund- och medarbetartävlingar med miljötema.
  • Släcka ner byggnader, kontor, etc.
  • Uppmana kunder och personal att delta i Earth Hour och berätta om syftet.
  • Uppmärksamma i sociala medier (reklam, facebook mm).
  • Skylta med Earth Hour i varuhusen, skylfönstren, etc.
  • Servera en Earth Hour-meny/bakelse (energisnål att tillaga, CO2-snål, vegetarisk, närproducerad, ekologisk).
  • Spela livemusik med tända ljus.
  • Tipsa om hur kunder kan spara energi och konsumera klimatsmart.
  • Uppmuntra kunder att engagera sig för klimatet.
  • Anordna ett informationsmöte (frukostmöte, lunchmöte med ekologisk profil) eller seminarium kring klimatfrågor.
  • Anordna aktiviteter i samarbete med kommunen.
  • Ha en intern tipsrunda med miljövinst.
  • Ha en utställning där företagets klimatmål redovisas i olika former.
  • Tala om hur mycket maten man slänger motsvarar i koldioxidutsläpp.
  • Redovisa klimatvinster inom företaget.

Nyhetsbrev

Återkommer inför Earth Hour 2018

Kampanjmaterial Earth Hour

Material inför Earth Hour 2018 inväntas.