Amarantgröt från Green Kitchen Stories

David och Luise är det skandinaviska paret som tillsammans står bakom den välkända bloggen Green Kitchen Stories. De strävar efter att inspirera med näringsrika, hälsosamma vegetariska recept lagade på riktiga råvaror och ekologiskt odlade livsmedel. Ofta släpper de sina recept med en tillhörande “story”, därav namnet Green Kitchen Stories.

Inför Earth Hour bjuder Green Kitchen Stories på ett ljuvligt recept från deras nya bok Green Kitchen Travels, exklusivt för Världsnaturfonden WWF.

Amarantgröt. Foto: Green Kitchen Stories

Amarantgröt med karamelliserade plommon

4 personer

Ingredienser:

Gröt:
150 g (2,5 dl) amarantfrön

en nypa fint havssalt

5 dl vatten

1 ¼ dl osötad mandelmjölk*

½ tsk mald kanel

Varma karamelliserade plommon
1 msk kallpressad kokosolja eller ghee

4 plommon, urkärnade och skivade

1 msk lönnsirap

* Kommentar från WWF angående mandelmjölken i receptet

”Mandelmjölk är en produkt som många gillar, den har fantastisk smak och är användbar i matlagning. Något som man dock bör vara medveten om när man använder mandelmjölk är att det går åt mycket vatten för bevattning av mandelträden. Vattenavtrycket är högt, och det går åt många mandlar till en liter mandelmjölk. Ett klokt val är att ersätta mandelmjölk med texempelvis havremjölk där det är möjligt.” / Anna Richert, VärldsnaturfondenWWF

Gör så här

Gröt: Blötlägg  amarantfröna i kallt vatten i minst 30 minuter och upp till 8 timmar, skölj sedan av dem och låt rinna av. Lägg amarant, salt och vatten i en tjockbottnad kastrull. Lägg på locket. Koka upp och sänk värmen genast. Låt koka mycket sakta i ungefär 20 minuter eller tills gröten är krämig.

Karameliserade plommon: Hetta upp kokosolja i en stekpanna på medelvärme. Tillsätt skivade plommon och lönnsirap och fräs i några minuter. Plommonen ska bli mjuka och dofta fruktkola.

Ta av amarantgröten från plattan och låt vila i 5 minuter. När gröten har stelnat en aning är det dags att röra ner mandelmjölk tills ökad krämighet har uppnåtts. Servera resterande mandelmjölk till gröten. Servera i skålar och toppa med varma plommon, kokoschips, en skvätt mandelmjölk och ett stänk kanel. Gröten håller sig i kylskåpet i några dagar.

Senast uppdaterad 2015-10-21

Green Kitchen Stories

"Vi tycker att det behövs fler sunda vegetariska recept baserade på bra råvaror odlade på naturligt vis. Rätter som man mår bra av att äta och som ger kroppen all energi och näring den behöver. Därför startade vi bloggen Green Kitchen Stories.

Vi försöker inte omvända alla till att bli vegetarianer men hoppas att fler människor kan inspireras till att äta mer grönt. Det mår vi alla bättre av. Vår jord också.”

/David och Luise

Frågor om Earth Hour?

Läs gärna frågor och svar eller kontakta:

Cecilia Stenström, Projektledare för Earth Hour

Cecilia Stenström