Här är matglädjen i topp

Mycket vegetariskt, ekologiskt och närproducerat. Men framför allt matglädje! Det är nyckeln till god skolmat och glada elever på prisbelönta Fornuddens skola i Tyresö. Längst ned på sidan hittar du några av skolans härliga recept!

Gösta Riks engagemang för skolmaten tog fart när han började arbeta som kökschef på Fornuddens skola i Tyresö. Idag växer många barn i Sverige upp med en konstlad och onaturlig relation till maten, menar Gösta Rik. Det påverkar deras hälsa negativt och gör det svårt för föräldrarna att erbjuda en allsidig kost hemma. Men skolan är en perfekt arena att få fatt i barnens matglädje.

Gösta Rik- Frågan om hur skolmaten påverkar barnen verkar vara en ickeprioriterad fråga idag i Sverige. Skolmaten ägs ofta av kostchefer som aldrig själva har stått i ett kök och sett maten serveras till barnen. De kan näringsberäkna och kalkylera innehåll, men det spelar ju ingen roll att innehållet är bra om barnen inte vill äta maten, säger Gösta Rik.

Med ”riktig mat” menar Gösta Rik god och nyttig mat som lagas från grunden, utan halv- eller helfabrikat. Och som i mesta möjliga mån är ekologisk och närproducerad. Samtliga torrvaror och drycker på skolan är nu 100 procent ekologiska.

Gösta Rik och hans medarbetare strävar efter att servera en mångsidig och spännande kost, och att etablera en nära kontakt med skolbarnen. De försöker varje dag involvera barnen i maten och matlagningen.

En nära relation till barnen gör att de blir mer trygga och vågar prova nya saker och därmed utöka sina matupplevelser.
- Föräldrar har mailat mig och varit förvånade över att deras barn kommit hem från skolan och bara älskat blåmusslor. Föräldrar vars barn tidigare knappt vågat pröva något annat än köttbullar och snabbmakaroner, säger Gösta Rik.

Vegetarisk mat är något som ligger Gösta varmt om hjärtat. Han vill bygga upp en naturlig relation till vegetariskt och serverar det i skolmatsalen som vilken annan mat som helst. Utan att skylta med att det är vegetariskt.
- Barnen älskar det och den vegetariska kosten är bra för både budgeten och miljön, förklarar Gösta Rik.

Gösta Rik gör sin röst hörd även utanför skolgården. Sommaren 2014 medverkade han tillsammans med både kollegor och elever i matmässan Smaka på Stockholm i Kungsträdgården. De vann även klassen Bästa matglädjeskola i den prestigefyllda tävlingen Arlas Guldko och blev rankade som nummer fem i White Guide Junior.

”Älskar man det man gör så går allt” - artikel om när Fornuddens skola vann Arlas guldko

Restaurang mumsiga draken – Fornuddens skolmatsal

Några favoritrecept

Ahlams falafel

(10 port)

Kokta kikärtor (eko) 1 kg
Vitlök 30 g
Färsk persilja 20 g
Potatismjöl 0,5 dl
Spiskummin malen 0,5 dl
Saft från citron 1 st
Smör eller olja till stekning

Vi börjar med att mixa kikärtorna tillsammans med vitlöken och persiljan till en slät smet. Blanda nu i potatismjölet och smaksätt med citronsaften, om det är lite för hårt så ha i lite kallt vatten. Rulla smeten till små bollar och stek, salta och peppra. Servera gärna med en god sallad och ett gott bröd.

Mumsiga drakens ört- och citronsalt

1 kg salt
1 st kruka basilika
1 st kruka oregano
100 g persilja
1 kruka rosmarin

1. Börja med att mixa alla örter tillsammans med lite vatten så att det blir en "gröt" (mixa inte med olja då saltet inte kommer att torka). Sen blandar vi helt enkelt ut denna "gröt" med saltet och låter torka i ugnen på 40 grader över natten och sen mixar vi allting slätt.

2. Till citronsaltet använder vi cirka 6 ekologiska citroner och pressar ut saften samt finriver skalet. Detta blandar vi sen ut tillsammans med saltet och 1/2 tsk gurkmeja, detta låter vi sen torka tillsammans med örtsaltet i ugn på 40 grader över natten för att sen mixa på samma sätt.

Det är noga att saltet är helt torrt när vi mixar det! Sen använder vi det som bordssalt eller till att krydda maten när vi lagar.

Mumsiga drakens eko-smör

2 l ekologisk grädde
1/2 dl ekologisk kallpressad rapsolja
salt till kryddning

Här vispar vi helt enkelt grädden så att den blir smör. Sen pressar vi med händerna så att all vätska kommer ut, vätskan som blir kvar går utmärkt att baka med. Efter detta så vispar vi upp smöret tillsammans med oljan och lite salt. Oljan gör så att smöret inte blir för hårt. Låt det väl smaka!

Kryddstark linsgryta med myntayoughurt

(5 port)

3 dl röda linser
1 grön paprika
1 röd chilli
1 gul lök
1 burk ekologisk krossad tomat
1 tsk spiskummin
saften från 1 citron
2 st klyftor vitlök
1 st kruka persilja

Börja med att skära paprikan och löken i bitar och sedan finhacka chilin. Sen har vi i 1 msk ekologisk olivolja i kastrullen och låt sen grönsakerna "svettas" på svag värme tills de blir mjuka. Tillsätt därefter den torkade spiskumminen och den rivna vitlöken och låt gå med i kastrullen i cirka 5 min på svag värme. Höj nu till full värme och ha i tomaterna samt 3 dl vatten och linserna. Linserna kommer att ta ca 20 min att bli klara så låt allting nu sjuda.

Smaksätt med citron, salt, peppar samt den hackade persiljan. Youghurten gör vi genom att blanda 2 dl matlagnings youghurt med lite hackad mynta samt salt och peppar. Låt det väl smaka!

Grön linsröra med spenat

Ett tillbehör som vi serverar på skolan som man kan ha istället för smör på mackan.

3 dl gröna linser

1 vitlöksklyfta

1 påse bladspenat (80-100 gram)

Ekologisk olivolja

Salt och peppar

Koka linserna tills de är klara, cirka 20 minuter, och mixa med vitlök och bladspenat. Mixa med ekologisk olivolja och salta och peppra. Denna röra kommer att bli knallgrön och underbart god att ha till varma grönsaker eller på det nybakta brödet!

Senast uppdaterad 2015-02-19

TIPS!

Gösta Riks tips till dig som vill påverka skolan att servera mer ”riktig mat”:

1. Påverka maten genom skolans föräldraförening.

2. Barnen kan gå till sin rektor och prata, tjata och vara bestämda med vad de vill ha för förändring!

3. Lyssnar skolan inte - strejka! Låt skolledningen veta att det visst går att laga riktig, näringsrik och god mat, även med en liten budget. Man måste vilja förändra saker till det bättre och tro på att det kan lyckas!

Frågor om Earth Hour?

Läs gärna frågor och svar eller kontakta:

Cecilia Stenström, Projektledare för Earth Hour

Cecilia Stenström