Earth Hour-bakelsen 2016: Leilas Silky Vegan Chocolate Mousse Pie

Årets Earth Hour-bakelse är en klimatsmart njutning med len choklad och krispig nötbotten, framtagen av drottningen av bakverk: Leila Lindholm.

Leilas Silky vegan chocolate Mousse Pie. Foto: David Loftus

Recept

PAJBOTTEN

175 g skalade, rostade hasselnötter
1 1⁄2 dl urkärnade dadlar

CHOKLADMOUSSE
4 avokado
2–3 msk kakao av god kvalitet
1⁄2 tsk vaniljpulver
3⁄4 dl agavesirap

1 nypa flingsalt

Mörk choklad av god kvalitet till garnering

1. Mixa hasselnötter och dadlar fint i en matberedare. Tryck ut massan till en botten i pajform.

2. Mixa avokado, kakao, vaniljpulver, agavesirap och flingsalt i mat- beredaren till en slät mousse. Fyll pajskalet.

3. Garnera pajen med hyvlad mörk choklad.

WWFs kommentar:

Fikabröd och bakelser är lyxigt, men för både  klimatets och hälsans skull är det bra att begränsa mängden. Tänk på att välja miljömärkta råvaror, och om det är bär eller frukt i receptet så välj säsongsanpassat eller fryst. Sedan kan du luta dig tillbaka och njuta av din bakelse!

Senast uppdaterad 2016-03-07

Leila Lindholm och Earth Hour

Leila Lindholm. Foto: Martin Petersson

Leila Lindholm har en bred repertoar när det gäller bakning och mat, både som skribent och programledare.  Hon bestämde sig redan som 14-åring för att bli kock. Sedan dess har hon arbetat på Operakällaren, Aquavit i New York, varit programledare för ett otal TV-program och skrivit böcker om både middagstips och bakning. Den senaste framgången för denna entreprenör är Leilas General Store som är ett online-koncept för matlagning och bak.

Namn: Leila Lindholm
Familj: Sambo och 2 barn
Aktuell: Nya butiker Leila’s General Store i Täby Centrum och Göteborg (finns tidigare som e-handel, i Mood Stockholm, Strängnäs och Mariefred).

Hur gick dina tankar när du skapade Earth Hour-bakelsen?
Det är ett av mina favoritbakverk från min nya bok The Fresh Foodie. Boken är en kokbok fylld av hälsosamma recept och jag berättar även om hur vi kan konsumera mat hållbart, äta smartare och välja rätt råvaror. Det bästa vi kan göra för att ta hand om vår planet är att äta mer veganmat och vegetarisk kost.

Varför är Earth Hour viktigt för dig?
För att vi alla måste göra det vi kan för att ta hand om vår planet. Att inte göra någonting är lite som att sitta att titta på hur båten tar in vatten utan att försöka sätta en kork i hålet.

Klimatsmarta recept

Asiatisk soppa ffrån Gröna Kassen

Gröna kassen har skapat årets Earth Hour-recept

Att få in med vegetariska inslag i matlagningen är spännande, det ger nya perspektiv och en färgglad hälsosam kost. Vi är många som lusläser matlagningstidningarna när de ger vegetarisk inspiration, och som lagar mat med mindre men bättre kött. Gröna Kassen har jobbat länge med detta och vi är glada att de har tagit fram 5 nya klimatsmarta hälsosamma och jättegoda recept.

Gröna kassens inspirerande gröna recept