Recept: Klimatsmart mat och Earth Hour-bakelsen

Sugen på en ny god vana? Låt dig inspireras av våra hälsosamma, miljövänliga och supersmarriga recept från Earth Hour skapade av några av Sveriges främsta matkreatörer.

Earth Hour Meny 2017

Gustav Johansson har skapat 2017 års Earth Hour-recept med vegetariska rätter

På den vegetariska matbloggen Jävligt Gott, skriver Gustav Johansson om hur han vill uppmuntra alla till att äta riktigt god och välgjord vegetarisk mat. Här blandas husman med grillat, och med stora och härliga smaker lockas även den mest inbitna köttätaren. Gustav själv brinner för klimatfrågan, och vill därför inspirera er alla att prova på mer vegetariskt på tallriken.

Earth Hours Jävligt goda meny 2017

Earth Hour Bakelse 2017

Earth Hour-bakelsen 2017: Jordpäronkakan

”Jag vill med kakan visa hur lätt och gott det är att laga hållbar mat”, säger Paul Svensson.

De senaste tio åren har namnkunniga personer som Roy Fares, Sebastian Boudet, Mia Öhrn, Leila Lindholm och Sally Voltaire skapat Earth Hour-bakelser. I år har Paul Svensson tagit fram den klimatsmarta och delikata ”Jordpäronkakan” till Earth Hour. Paul vill med sitt bakverk bland annat lyfta vikten av att minska det stora matsvinnet och inspirera människor att göra en ”rest-kaka” för att ta tillvara på vad man har hemma.

Recept på 2017 års Earth Hour-bakelse.

Asiatisk soppa från Gröna Kassen

Gröna kassen har skapat 2016 års Earth Hour-recept med klimatsmarta rätter

Att få in mer vegetariska inslag i matlagningen är spännande, det ger nya perspektiv och en färgglad hälsosam kost. Vi är många som lusläser matlagningstidningarna när de ger vegetarisk inspiration, och som lagar mat med mindre men bättre kött. Gröna kassen i samarbete med Viktor Ingemarsson har jobbat länge med detta och vi är glada att de har tagit fram fem nya klimatsmarta hälsosamma och jättegoda recept.

Gröna kassens inspirerande gröna recept

Leilas Silky vegan chocolate Mousse Pie. Foto: David Loftus

Earth Hour-bakelsen 2016: Silky Vegan Chocolate Mousse Pie

- Det är ett av mina favoritbakverk från min nya bok The Fresh Foodie. Boken är en kokbok fylld av hälsosamma recept och jag berättar även om hur vi kan konsumera mat hållbart, äta smartare och välja rätt råvaror. Det bästa vi kan göra för att ta hand om vår planet är att äta mer veganmat och vegetarisk kost , säger skaparen Leila Lindholm.

Recept på 2016 års Earth Hour-bakelse

Senast uppdaterad 2017-03-15

Frågor om Earth Hour?

Läs gärna frågor och svar eller kontakta:

Cecilia Stenström, Projektledare för Earth Hour

Cecilia Stenström