Samåkning en växande trend

Mattias Jägerskogs samåkningsprojekt Skjutsgruppen har växt till en folkrörelse. Mindre bilåkande bidrar till mindre koldioxidutsläpp, vilket är bra för klimatet.

Eftersom vägtrafik och transporter står för nästan en tredjedel av utsläppen av växthusgaser i Sverige, måste vi hitta nya och innovativa sätt att transportera oss på. En trend som växer sig allt starkare är samåkning.

– Vi kommer under det närmaste året ta samåkning till helt nya höjder och hjälpa glesbygd och landsbyggd till ännu fler miljövänliga resor, berättar Mattias Jägerskog.

Skjutsgruppen startade 2007 som en miljörörelse, på köpet kom det sociala i att resa tillsammans och att det ofta blir billigare.

– Det flesta som går med gör det av miljöskäl eller av ekonomiska skäl. Men man stannar oftast för att det är trevligt! Det är jättetydligt bland våra medlemmar, blir man medlem så stannar man och vill vara en del av detta som faktiskt bygger broar mellan människor, säger Mattias.

Tanken med Skjutsgruppen är inte att konkurrera med kollektivtrafiken utan att komplettera den när och där det behövs. Nyligen byggde man en specialsida för samåkning till och från Vasaloppet och just nu samarbetar Skjutsgruppen med Länsstyrelsen i Örebro, Be Green Umeå och projektet Hållbart resande i Örnsköldsvik för att bygga en pendlingstjänst.

För att ta reda på hur folk i byarna utanför dessa städer vill pendla tillsammans har man åkt ut och fikat med byborna. Skjutsgruppen bygger också ut sin sajt med grupper och SMS. Här kan du nu under mars 2014 vara med och testa den nya versionen.

Fakta om Skjutsgruppen och samåkning
Mattias Jägerskog är grundare av den ideella samåkningsrörelsen Skjutsgruppen med 41 000 medlemmar från hela Sverige och även Europa. Rörelsen har flera facebookgrupper och en webbplats. Skjutsgruppen startade 2007 och växer med 1000–2000 nya medlemmar varje månad. Med samåkning avses alla typer av kollektivt resande, flyget undantaget.

Så här fungerar sajten www.skjutsgruppen.nu: Man gör en sökning på en viss sträcka och datum, t ex Stockholm–Göteborg, och får upp förslag på kollektiva transportmedel som bussar och tåg men även skjutsförslag från medlemmar som ska åka den sträckan. Medlemskapet är helt gratis.

Senast uppdaterad 2014-10-27

Res klimatsmart med Min vardag

"Otroligt smidigt med bilpool"

Att dela bil med andra är en del i en växande trend där man samsas om prylar – i stället för att alla ska ha sin egen. Något både miljön och deltagarna tjänar på.
Min vardag om bilpooler

"Bättre utan bil"

Bilarna blir allt fler, i världen och i Sverige. Men det finns människor som går mot strömmen och hittar miljösmartare sätt att ta sig fram - och sparar både tid och pengar på det.
Min vardag om det bilfria livet

"Vi skulle gärna tågluffa igen"

Vill du träffa många sorters människor, hamna på oväntade små stationer och vakna till alplandskap och solrosfält?  Prova en tågluff i sommar!
Min vardag om semester på räls