De är Årets Miljöhjältar 2011

Foto: Ola Jennersten

Lucas Nilsson från Färjestaden, Jonas Paulsson från Täby och Sebastian Kirppu från Malung är Årets Miljöhjältar 2011.

Det blev Lucas Nilsson från Färjestaden som vann Minplanets och WWFs utmärkelse Årets Miljöhjälte Juryns val. Juryn beslutade också att ge Sebastian Kirppu från Malung utmärkelsen Läsarnas val, eftersom omröstningen tyvärr avslutades i förtid och Sebastian mycket väl kunde ha vunnit.

Därmed delar Sebastian Kirppu priset med Jonas Paulsson, Täby.

- De är alla tre bra exempel på hur en persons vilja och engagemang kan inspirera andra och verkligen göra skillnad, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Gör föreningar klimatsmarta

Lucas har dragit igång och fortsätter driva ett energisparprojekt bland idrottsföreningar i Småland. Detta har sedan vuxit och spridit sig och kan nu användas i hela Sverige under namnet "KlimatSmart Förening".

Genom Lucas Nilssons försorg har idrottsföreningar med enkla små förändringar kunnat spara tiotusentals kronor per år, pengar som i stället kan användas i verksamheten.

- En förening som drog ned varmvattentemperaturen med 5 grader sparade 22 000 kronor om året, och jag har föreningar som sparat upp till 70 procent på sin elräkning. Det kan vara väldigt enkla åtgärder som föreningarna inte har koll på. De tar sedan med det här tänket hem, så det får stor spridning. Och alla blir vinnare: föreningarna, miljön och samhället, säger Lucas Nilsson.

- Det är roligt att kunna lyfta fram en eldsjäl som faktiskt visar att hållbarhetsprojekt kan vara direkt lönsamma, säger Håkan Wirtén.

Pris av kungen

Lucas Nilsson tog emot diplom och Årets Pandabok på WWFs Höstmöte på Ulriksdals slott på tisdagen. Dessa delades ut av Kung Carl XVI Gustav och i närvaro av kronprinsessan Victoria.

Samtidigt prisades även Årets Miljöhjälte Läsarnas val, som röstats fram av miljösajten Minplanets läsare. I år delas utmärkelsen mellan Sebastian Kirppu, Malung, som ägnar nästan all fritid åt att fästa uppmärksamheten på skövlingen av den svenska naturskogen och Jonas Paulsson, Täby, för hans framgångsrika arbete med kampanjen Köttfri Måndag.

- Det är oerhört roligt att få detta pris. Det känns viktigt att föra upp köttfrågan på dagordningen. Att lägga om sina matvanor är ett väldigt enkelt sätt att engagera sig mot klimatförändringarna, säger Jonas Paulsson, som dessutom blir glad när han hör att Sebastian Kirppu också ska få priset.

Skogens År

Pristagaren Sebastian Kirppu är också glad.

- Extra kul är det ju eftersom FN pekat ut år 2011 som "Skogens År". Omkring 5 procent av den svenska skogen är skogar med höga naturvärden, med djur och växter som genom årtusendena har anpassat sina liv efter skogens ekologi. Förhoppningsvis betyder priset att naturskogens framtid blir mer uppmärksammad, säger han.

Elin Dunås

Motiveringar

Sebastian Kirppu brinner för att bevara den lilla naturskog vi har kvar i Sverige. De senaste tio åren har han ägnat större delen av sin fritid åt att granska skövlingen av Sveriges sista
ursprungliga skogar, som innehåller ett stort antal av vårt lands mest hotade djur- och växtarter. Han jobbar oförtrytligt med att skapa debatt, med målet att upplysa allmänhet och politiker om det som pågår. Vi kan bara hålla med Sebastian om hans ord: "Naturen är en del av oss och vi är en del av naturen och människan ska inte behandla moder jord
på detta respektlösa sätt."

Sedan Jonas Paulsson drog igång kampanjen Köttfri Måndag har han lyckats väcka stor uppmärksamhet för köttkonsumtions negativa miljöpåverkan. Han har skapat debatt, informerat allmänheten och fått flera organisationer. kommuner, privatpersoner och företag att införa Köttfria måndagar.
Att skippa köttet en dag i veckan är något även den mest inbitne köttätare kan klara av och Köttfri Måndag är därför en vinnande approach.

Lucas Nilsson ville lära idrottsföreningar hur de kunde spara energi för att få pengar över till verksamheten. Detta energisparsprojekt har sedan vuxit och spridit sig och är nu ett
klimatprojekt som drivs på nationell nivå av Svenska Riksidrottsförbundet i form av utbildningen "KlimatSmart Förening". Även Norge har visat intresse. Miljontals idrottande vuxna, barn och ungdomar samt deras familjer kan tack vare Lucas Nilssons engagemang bli mer klimatsmarta. Hans arbete visar att en persons vilja och intresse kan inspirera andra och verkligen göra skillnad.

Text: Elin Dunås.

Senast uppdaterad 2013-09-26

Om Årets Miljöhjälte

Årets Miljöhjälte är en utmaning som startades 2010. Syftet är att lyfta fram exempel på personer som gör något extra för miljön och som kan inspirera andra att bli lite grönare.  I september kunde allmänheten nominera sina miljöhjältar på Minplanet och därefter har läsarna kunnat rösta på sin favorit bland tio utvalda nominerade. Flest röster gav priset Årets Miljöhjälte Läsarnas Val. En jury har sedan valt ut pristagaren i klassen Juryns val. Juryn bestod 2010 av representanter från miljösajten Minplanet, WWF och Minplanets samarbetspartners TV4-gruppen, Trygg-Hansa och Kalmar kommun.

Artiklar

Grilla miljövänligt - med stil

Lite flärd är ett måste när Tanja Dyredand ska grilla. Men lika viktigt är att göra det på miljöbästa sättet.

Tanjas grilltips

Så rensar du ut hemma

Trångt och rörigt hemma? Frigör plats genom att rensa ut! Men var snäll mot dig själv och låt det ta tid - gärna ett helt år!
Bästa rensar-tipsen

"Bättre utan bil"

Lena Nilsson i Göteborg

Om man bor nära stan är en bil mest till besvär. Så resonerar Lena och Palle Lilja, som båda gjort sig av med bilen.

Skönt ta sig fram för egen maskin

Hållbar garderob på dina villkor

Nej, du behöver inte vara minimalist för att få till en hållbar garderob!
Johanna Nilsson tipsar

Spara hållbart: hurdå?

Lisa Blomqvist såg över sina fonder efter att hon läst att många investerar i olja, kol och olagliga vapen.
Så sparar du hållbart

Här blomstrar gåvoekonomin

Gåvoekonomi är en global rörelse där vi ger bort och delar varor och tjänster för att spara både pengar och miljö.

I Värmland puttrar det av initiativ

Läs fler artiklar ur arkivet