Enkelt äta mer klimatsmart

Vill du äta mer klimatsmart? Lugn, det är faktiskt jättelätt! Och på köpet får du förmodligen bättre hälsa. Här bjuder WWFs matexpert Anna Richert på sina bästa tips.

Alla miljövänner som tycker det här med mat är knepigt, borde prata med Anna Richert. Hon får det att låta hur lätt som helst.

– Ät hälsosamt och minska svinnet. Man kan få ned sin klimatpåverkan med ungefär en fjärdedel bara genom att göra det, säger hon tryggt.

Foto: Cecilia Ryegård

Inte så svårt, eller hur?

Att minska svinnet betyder att planera matinköpen så att all mat går åt, att ta tillvara alla rester, att förvara maten rätt så att den håller, och att inte stirra sig blind på datummärkningen utan äta mat som luktar och smakar okej.

Att äta hälsosamt, vad innebär det?

– Ät mer frukt och grönt, och ät varierat. Det som är så bra är att du genom att äta hälsosamt automatiskt gör miljön en stor tjänst, förklarar Anna Richert, och fortsätter:

– Ska man lägga till ett tredje råd är det att minska på köttet, men det ingår egentligen i att äta mer hälsosamt.

Vad som är hälsosamt finns det förstås olika uppfattningar om. Men de som tycker att LCHF passar dem och väljer animaliskt protein och fett, har tyvärr inte satsat på en särskilt klimatsmart diet.

Skippa skumbananerna

Det Anna Richert och de flesta näringsexperter däremot tror på är att äta varierat, och att äta mycket frukt och grönt, särskilt grova grönsaker, och fullkorn.

Något alla är ense om är också att socker inte har några positiva hälsoeffekter alls, utan i stället bidrar till för tidigt åldrande och sjukdomar. I Sverige konsumerar vi drygt 40 kilo socker och sirap per person och år, enligt Jordbruksverket. Om vi minskade på sockret skulle en hel del åkerareal kunna användas till mat eller biobränsle i stället.

Ett tydligt exempel på när hälsosamt och miljöbra går hand i hand, menar Anna Richert.

– Det är jätteviktigt för miljön att minska på sockret – att äta mindre läsk och godsaker. En påse skumbananer påverkar klimatet lika mycket som en portion griskött, men utan att du får i dig någon näring, påpekar Anna Richert.

Live Well-projekt tittar på samband

Anna Richert håller på att ta fram kostråd  inom ramen för ett EU-projekt som kallas Live Well. Syftet är att se hur det klimatsmarta och det hälsosamma kan kombineras och att påverka politik och marknad så att det blir en förändring till mer hållbar konsumtion av mat. Projektet finns i flera länder och råden anpassas efter de lokala förutsättningarna – traditioner och landskap.

– Den mat vi äter är alltid kopplad till ett landskap. Om vi köper produkter som är odlade i vår närhet visar vi att vi bryr oss om vårt landskap. Maten sätter verkligen synliga avtryck.

Anna Richert har nyligen börjat jobba på WWF, men har arbetat med matfrågan länge.

– Det är roligt. Alla har en relation till mat, alla äter, och det är förknippat med hälsa, upplevelse och social tillhörighet. Matfrågan är väldigt intressant, avslutar hon.

ÄT KLIMATSMART - 5 tips

• Minska på svinnet! Planera inköpen så att du äter upp den mat du bär hem.
  • Ät hälsosamt och varierat – mycket frukt, grönt och fullkorn, minska på socker och onödigt fett.
  • Minska på köttet. Vi svenskar skulle behöva halvera vår köttkonsumtion. Välj gärna ekologiskt, naturbeteskött eller svenskt kött. Ersätt inte köttet med fisk utan med baljväxter och andra nyttiga proteinkällor.
  • Välj miljömärkt mat. En certifiering innebär att det görs en oberoende kontroll på att produkten lever upp till en standard och uppfyller miljökrav.
  • Här hittar du klimatsmarta recept inför Earth Hour

Enkla kostråd för miljö & hälsa - www.wwf.se/mat
    Live Well, här kan du ladda ned rapporter om mat, hälsa och miljö: www.livewellforlife.eu
    Ladda ned rapporten Sustainable food for all: http://www.wwf.se/source.php/1548418/WWF%20Sustainable%20food%20for%20all.pdf

Text: Elin Dunås
    Foto: Cecilia Ryegård

Senast uppdaterad 2014-08-27

Artiklar

Så rensar du ut hemma

Trångt och rörigt hemma? Frigör plats genom att rensa ut! Men var snäll mot dig själv och låt det ta tid - gärna ett helt år!
Bästa rensar-tipsen

Fördel tågsemester

Tycker du att resan är vägen, inte bara målet? Prova att tågsemestera!
Phillip Weiss ger råd

"Bättre utan bil"

Lena Nilsson i Göteborg

Bor man nära stan är en bil mest till besvär. Så resonerar Lena Nilsson och Palle Lilja, som båda gjort sig av med bilen.

Skönt ta sig fram för egen maskin

Hållbar garderob på dina villkor

Nej, du behöver inte vara minimalist för att få till en hållbar garderob!
Johanna Nilsson tipsar

Spara hållbart: hurdå?

Lisa Blomqvist såg över sina fonder efter att hon läst att många investerar i olja, kol och olagliga vapen.
Så sparar du hållbart

Här blomstrar gåvoekonomin

Gåvoekonomi är en global rörelse där vi ger bort och delar varor och tjänster för att spara både pengar och miljö.

I Värmland puttrar det av initiativ

Läs fler artiklar ur arkivet