Min Vardag – Ekobyrörelsen skapar nya sätt att leva tillsammans

Ekobyarnas Riksorganisation i Sverige har årsmöte, juni 2014 Foto: Clara Cortadelles

Längtar du efter riktig gemenskap, att dela livsstil och värderingar med din flock – och att leva mer hållbart? En av många rörelser som stödjer detta är ekobyrörelsen. Vi dyker ned i den nya ”gröna vågen”.

Var kan man få en bättre uppfattning om ekobyrörelsen än på deras årliga möte? 2014 hålls det i ekobyn Zegg utanför Berlin och vi tar tåget dit.

I ett stort cirkustält möts över 550 människor från 38 länder. Många av dem bor redan i en ekoby, ett "community" eller ett sammanhang med flera andra. De har oftast ett gemensamt syfte med varför och hur de lever tillsammans. Bostäderna är allt från halmbalshus på landet, till mer ordinära hus i städer. Några bor väldigt fiffigt med solpaneler, egen vattenrening och separationstoaletter.

Kosha Joubert Foto: privat

Som en stor familj

På konferensen är stämningen hjärtlig och öppen. Flödande samtal över matbordet på några sekunder. Vi känns ganska snart som en stor familj.

Överallt hörs samma ord viskas, sjungas passionerat och bubbla: En längtan efter gemenskap, att vara delaktig och kunna bidra till en bättre värld. Men också förståelsen att det börjar med en själv. Att vänta på att makthavare fixar det – nä, vi måste agera nu, men med ödmjukhet och tålamod.

– Vi kan skapa nya sätt att leva tillsammans och lära av varandra. Låt oss omfamna de värderingar vi vill se mer av i världen, uppmanar ordföranden för Global Ecovillage Network, Kosha Joubert.

Vad är det som lockar?

Vad är det egentligen som lockar med att leva i en community? Varför inte bo kvar i stan och köra på i ekorrhjulet som de flesta andra människor i samhället – och kanske tröstshoppa sig till kickar?

Med på konferensen är forskaren Karen Litfin. Hon har studerat 14 ekobyar, har skrivit en mycket läsvärd bok om detta och summerar vad som är det svåraste med att leva i en ekoby:
– Andra människor!

Hon säger det skämtsamt, men blir snabbt allvarlig igen. Andra människor är ju samtidigt det som lockar. Människor längtar efter gemenskap och är ofta inte nöjda med sina liv, enligt Karen Liftin. Vi vill dela intention och intressen. Inte bara ibland, utan även en vanlig mulen måndag förmiddag.

Christine röttnade på att bo ensam

Vi sitter i två enorma cirklar i konferenstältet och möter slumpmässigt olika människor i par. Vi delar tankar och känslor. Närvaron vibrerar. Vi har så mycket gemensamt.

I cirkeln finns Christine Dürschner från ekobyn Schloss Glarisegg i Schweiz. Där bor de 32 vuxna och 17 barn.

Christine Dûrchner, ekobyinvånare, på internationell ekobyträffFoto: Ewa Jacobsson– Jag var så sjukt trött på att bo ensam i en lägenhet. Jag ville ju bo tillsammans med andra, helst i ett multigenerationsboende, berättar hon när vi senare sitter ute på gräsmattan.

Bakom oss tornar ett hus med solceller upp och åt andra hållet skymtar en modern flisförbränningsanläggning.

För Christine var det en personlig transformation att flytta till communityn.

– Det var som att vara i en tvättmaskin. Allt var nytt, skrattar hon.

Internationellt ekobymöte Foto: Ewa JacobssonPå ett bräde fick hon medvetenheten om hur man äter hälsosamt och ekologiskt, ett socialt liv och ett nytt jobb.

Hon började jobba inom communityns kursverksamhet och fick snabbt mycket ansvar och en ledande position. Några i communityn jobbar som hon, andra har tagit med sig  sina gamla jobb. Flera är egenföretagare.

Några arbetar även med permakulturträdgården som är under uppbyggnad och ger dem en del mat.

Alla bidrar

Ungefär nio timmar i månaden bidrar alla med sin tid till det gemensamma, och arbetsuppgifterna kan se väldigt olika ut.

– Vi har som mindre communities inom vår community, det fördjupar våra relationer, förklarar Christine.

Hon delar lägenhet med två andra och lagar ibland mat tillsammans där, eller i andra grupperingar. De har frekvent "sharing" där de sitter ned och pratar om det som är levande i dem just nu – i mindre och ibland större cirklar. En gång i veckan har de communitymöte och en gång i månaden beslutsmöten.

Soltak i ekobyn Zegg, Tyskland Foto: Ewa Jacobsson

Vi ser ut över alla människor som står eller sitter och pratar utanför konferenstältet. Gestikulerande armar, leenden och glada tillrop. Christine säger:

– I min community känner jag att jag kan vara mig själv och har en frihet att dela det jag vill. Jag kan vara öppen och ärlig och jag blir inte dömd. För oss är det viktigt att vara autentiska i vår kommunikation och hur vi relaterar med varandra.

Karl bytte studentkorridor mot ekoby

Att hoppa ur ekorrhjulet och anamma en ny livsstil kan innebära en omställning på många olika plan.

Karl Randau, ekobyn Suderbyn, Gotland30–åriga Karl Randau har bott i Suderbyn på Gotland i två år. Det var efter ett föredrag vid Uppsala universitet om ekobyar som han blev seriöst intresserad av att byta livsstil.

– Jag såg möjligheten att kunna kombinera att jobba med ekobyar med att jag just var klar civilingenjör, berättar Karl där han sitter i gröngräset i det lilla samhället Stjärnsund, där den svenska grenen av ekobyrörelsen har sommarmöte.

Karl sa hej då till studentkorridoren och bara tre månader efter föredraget bodde han på Gotland.

– Det har varit sjukt bra. Jag ser det som min egen omställning, från att sitta fast, till "free motion".

De är idag 15 relativt unga personer som bor i Suderbyn utanför Visby. Några jobbar utanför och flera är långtidsvolontärer. En del bidrar med arbetsinsatser, andra med pengar till det gemensamma.

– De som jobbar utanför donerar mer pengar till communityn frivilligt. De tycker att det är viktigt att folk kan jobba på plats med odling och annat.

Kan jobba mindre

Karl och flera andra i Suderbyn har haft deltidsprojektanställningar i olika ekobyrelaterade projekt som de sökt EU–medel för. Att ha en heltidsanställning är inte längre nödvändigt när man växlat ner sin livsstil och inte konsumerar så mycket.

Att arbeta tillsammans, laga mat, men också fira det man åstadkommit skapar en mer sammansvetsad community.

För som Karen Litfin sa tidigare i artikeln, är det just andra människor som är den stora vinsten med att leva tillsammans.

Internationellt möte i ekobyn Zeff Foto: Ewa Jacobsson

– Det är när vi lever tillsammans som vi kan samarbeta. Och då kan vi samarbeta med planeten, säger Karen Litfin.

Text: Ewa Jacobsson

Senast uppdaterad 2014-09-15

Detta är en ekoby

En ekoby behöver inte vara en by."Hållbara sociala boendeformer" skulle man kort kunna beskriva det som. "Community" är ett begrepp som ofta används. Spännvidden är stor, från kollektiv i urbana miljöer till lantligare bosättningar, från miljösmarta hus till övergivna byar som revitaliserats och samlat människor kring gemensamma värderingar. Permakultur är vanligt.

Ofta delas en gemensam vision om varför och hur man vill leva tillsammans. Det finns i regel en ekologisk grundsyn parat med en insikt i att den livsstil vi har idag inte är hållbar.

Vissa gemenskaper är mer andliga, andra mer ideologiska.

Ekobyarnas Riksorganisation, ERO, arbetar för att ge ekobyar och  ekobyliknande gemenskaper möjlighet att nätverka och finna samarbeten både nationellt och internationellt. ERO är den svenska grenen av GEN – Global Ecovillage Network.

Hitta ekoby i Sverige: ekobyar.se

Hitta ekobyar i världen:
gen–europe.org

Vill du bo i ekoby?

3 viktiga saker att enas om när ni vill starta en ekoby

1. Vad ska vara ekobyns vision och syfte?
2. Hur ska ni fatta beslut som rör ekobyn?
3. Hur ska nya medlemmar antas?

Hett tips: ha transparens i kommunikation och dokumentation!

Källa: ekobyexperten Diana Leafe Christian, författare till boken Creating a life together.

5 frågor att ställa innan du flyttar in i en ekoby

1. Vad är viktigt för er i er ekoby?
2. Hur ser ekotänket ut?
3. Hur fungerar ekonomin?
4. Hur är ni organiserade och hur fattas beslut?
5. Hur ser försörjningsmöjligheterna ut? Finns möjlighet  att jobba inom communityns verksamhet eller skaffa jobb i närheten?

Fler tips:

19 steg för att starta en ekoby

Artiklar

Grilla miljövänligt - med stil

Lite flärd är ett måste när Tanja Dyredand ska grilla. Men lika viktigt är att göra det på miljöbästa sättet.

Tanjas grilltips

Så rensar du ut hemma

Trångt och rörigt hemma? Frigör plats genom att rensa ut! Men var snäll mot dig själv och låt det ta tid - gärna ett helt år!
Bästa rensar-tipsen

"Bättre utan bil"

Lena Nilsson i Göteborg

Om man bor nära stan är en bil mest till besvär. Så resonerar Lena och Palle Lilja, som båda gjort sig av med bilen.

Skönt ta sig fram för egen maskin

Hållbar garderob på dina villkor

Nej, du behöver inte vara minimalist för att få till en hållbar garderob!
Johanna Nilsson tipsar

Spara hållbart: hurdå?

Lisa Blomqvist såg över sina fonder efter att hon läst att många investerar i olja, kol och olagliga vapen.
Så sparar du hållbart

Här blomstrar gåvoekonomin

Gåvoekonomi är en global rörelse där vi ger bort och delar varor och tjänster för att spara både pengar och miljö.

I Värmland puttrar det av initiativ

Läs fler artiklar ur arkivet