Foto: Kirsi Kataniemi  / CreativeCommons / Pixabay

Kriterier och beräkningsverktyg

För att en måltid ska kunna kallas One Planet Plate, behöver den uppfylla en rad kriterier. Använd beräkningsverktygen (se faktaruta) för att testa ditt recept! Du behöver också skriva ett avtal med WWF för att få använda märkningen.

Foto:Olga Miltsova / shutterstock (vegoburgare)

Klimatkrav för One Planet Plate-måltider

Vi har utgått från att vi ska hålla oss inom ramen för Parisavtalet med målet att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader. Tillsammans med forskare har vi räknat fram en gräns för hur mycket växthusgaser en måltid får släppa ut för att vi ska klara målet. Värdet anges i koldioxidekvivalenter (CO2e) som är det vanligaste måttet på utsläpp av växthusgaser.

Att räkna ut klimatgränserna för One Planet Plate är komplicerat och det finns osäkerheter, men ledande forskare har godkänt hur vi räknat.

Maxgräns för måltidens klimatpåverkan:
Värdet anges i  mängd koldioxidekvivalenter.

• Frukost  0,4 kg CO2e.
• Lunch eller middag  0,5 kg CO2e
• Veckomeny*  11 kg CO2e.

* I en veckomeny ingår frukost, lunch, middag och snacks/mellanmål för 7 dagar.

Läs mer om kriterierna för One Planet Plate

Foto:Olga Miltsova / shutterstock (vegoburgare)

Biologisk mångfald och One Planet Plate-måltider

Ingredienserna i en One Planet Plate-måltid måste klara följande kriterier:
• Kött: Grönt ljus i WWFs Köttguide
• Fisk: Grönt ljus i WWFs Fiskguide
• Vegetabilier: Ekologiskt certifierade spannmålsprodukter, potatis, lök, morötter och raps.

Läs mer om kriterierna för One Planet Plate

Stor skillnad mellan olika livsmedel

Det är stor skillnad mellan hur mycket växthusgaser som skapas av olika livsmedel. Värst är nötköttet, medan baljväxter ligger extremt lågt.

OBS! Det finns variationer i denna typ av siffror, eftersom det finns olika sätt att räkna. Våra data kommer från RISE.
Så mycket koldioxidekvivalenter i kilo släpper ett kilo av följande livsmedel ut. Nötkött (27), griskött (6), kyckling (2,4), ägg (1,4), baljvxter (0,4), ris (3), pasta (0,8), potatis (0,1), grädde (5), havregrädde (0,4).

Senast uppdaterad 2018-04-16

Beräkningsverktyg
för One Planet Plate

Du som har avtal med WWF för att använda One Planet Plate-symbolen måste även använda ett godkänt beräkningsverktyg för att räkna ut måltidernas klimatpåverkan. Verktyget ska vara kopplat till en aktuell och pålitlig databas om matens klimatpåverkan.

Godkända beräkningsverktyg:

CarbonAte från CarbonCloud
Klimatdatamodulerna Mashie och Aivo från Mashie

Klimatmodulen Matilda från Foodit

Klimatmodulen Dietist Net från Kost och Näringsdata
Mat- & Klimatlistan

Metoddokument för RISE-klimatdatabas:

RISE öppna listan

Obs! Du som använder Mat & klimatlistan som verktyg behöver visa hur du gör dina beräkningar för måltidens klimatpåverkan.
Mejla mat@wwf.se

Har du ett verktyg som inte finns med här? Mejla mat@wwf.se

Samtliga beräkningsverktyg ovan utom Mat- & Klimatlistan bygger på RISEs breda  Klimatdatabas som speglar livsmedelskonsumtionen i Sverige. Livscykelanalyser för Livsmedelsverkets 2000 neutrala produkter har sammanställts.  Livscykeln sträcker sig från primärproduktion (odling eller uppfödning) till att livsmedlet lämnar fabriken. Databasen innehåller alternativa klimattal för baslivsmedel beroende på ursprung och produktionsmetod, och uppdateras varje år.

Märkning med stickprovskontroll

Det ska vara enkelt att komma igång med One Planet Plate. Därför bygger märkningen på egenkontroll och stickprovskontroller hos alla som använder symbolen.

Välj mindre men bättre kött!

Du kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion, genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd.

WWFs Köttguide gör det lätt att välja – ladda ner den som mobilapp, spara ner den som pdf och läs mer här!

Välj rätt fisk!

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

Välj rätt fisk! Kolla WWFs Fiskguide på webben, ladda ner den som mobilapp och läs mer här!

Foto: CreativeCommons / Pixabay

Vilken klimatpåverkan har din måltid? Gör ett första test med hjälp av WWFs snabba matkalkylator.