© pixabay/creativecommons

Hållbar mat för hälsans skull 

För att vi ska må bra i kropp och själ behöver maten vi äter vara både god och hälsosam. Att äta mer från växtriket och mindre kött gynnar inte bara vår planet – det är dessutom bra för vår hälsa.  Det som är bra för planeten är också bra för dig!

 

Livsmedelsverket konstaterar att den som äter mindre än 500 gram rött kött (nöt, gris, lamm, ren och vilt) och charkuterier i veckan minskar sin risk att drabbas av olika typer av cancer. Vi bör också äta mycket mer frukt och grönt – framför allt fiberrikt grönt. 

 

En hälsosam kost inom planetens gränser

När man förändrar sina matvanor är det viktigt att se till att kosten blir komplett både energimässigt och näringsmässigt. Se till att måltiderna är varierade, med olika proteinkällor och fiberrika grönsaker. Bra, näringsrika proteinkällor är till exempel bönor, kikärter, linser eller tofu, som även ger järn och andra viktiga näringsämnen. Dessutom mättar de bra!

Vanliga ämnen att hålla extra koll på om du äter mycket vegetariskt eller veganskt är järn, zink, selen samt vitamin B12.

 

© Kelly Sillaste / Getty Images / WWF
 

Skippa de tomma kalorierna

Vill du äta för en levande planet är det bra att skippa det onödiga och näringsfattiga. Låt tomma kalorier – som godis, chips och läsk – bli något du bara äter undantagsvis. Tomma kalorier innebär onödig klimatpåverkan. Visste du till exempel att en påse skumtomtar ger lika hög klimatpåverkan som en portion griskött, och att chips ger 20 gånger så stor klimatpåverkan som potatis?

 

 

Foto: Bernadette Wurzinger / pixabay / CreativeCommons

 

Tips och inspiration för en mer planetsmart middag!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  

Senast uppdaterad 2018-03-07

Foto: Pixabay/CreativeCommons / Peggy und Marco Lachmann-Anke

 

WWF följer forskningen

Det pågår mycket forskning och utveckling kring hur klimat- och miljösmarta livsmedel samspelar med hälsosamma matvanor. Än så länge har vi inga specifika kriterier inom One Planet Plate för hälsa, men vi följer noga forskningen som sammanställs inom EAT Lancet Commission.

Så säger Livsmedelsverket

Här hittar du Livsmedelsverkets rekommendationer om hur vi ska äta för hälsans skull.

Livsmedelsverkets kostråd