Foto: supertrooper / shutterstock

One Planet Plate – veckomeny

För att visa hur det kan vara att äta enligt One Planet Plate har vi tagit fram ett exempel på en veckomeny som är bra för både klimatet och den biologiska mångfalden.

Kan man klara en klimatbudget på 11 kg CO2e per vecka?

Ja! Det är ett tufft krav, men det går att äta gott och varierat, och samtidigt klara kraven. Här är vårt exempel på hur man kan fördela veckans ”klimatbudget för mat” på frukost, lunch, mellanmål och middag. I veckomenyn har vi utgått från principen: ”Varierad och inspirerande mat – undvik exotiska inslag där lokala alternativ finns”.

Exempel på veckomeny för en levande planet

Kolla in våra klimatsmarta Earth Hour-recept

Det finns självklart väldigt många olika sätt att fördela sina måltider beroende på smak och preferens! det här är bara vårt exempel. Klimatavtrycket kan variera mellan veckans olika dagar, men om man räknar ihop dem ska de tillsammans klara ”klimatbudgeten” för en vecka på 11 kg koldioxidekvivalenter. Det innebär att man kan äta måltider som påverkar klimatet mer vissa dagar, om man andra dagar äter måltider som påverkar mindre. Enkelt!

Rätterna i vår veckomeny är kollade av nutritionisten Camilla Sjörs för att säkerställa att de innehåller tillräckligt med energi och näring, så menyn är bra både för planeten och dig!

Vår exempelmeny innehåller en kötträtt (med certifierat naturbeteskött som krydda), en fisk­rätt och en musselrätt (där sjömaten är MSC-märkt). Övriga rätter har basen från växtriket, men ägg och mejeri ingår i mindre mängder.

Vill du veta mer om recepten och beräkningarna hör av dig till mat@wwf.se.

Ät inte anonym mat – här är certifieringarna som hjälper dig!

Varifrån kommer maten jag har på tallriken, och hur har den odlats eller fötts upp? Det är bra frågor att ställa när du är ute och äter på restaurang. Och när du handlar i butiken kika efter

certifierad eller miljömärkt. Då äter du mat som har producerats på ett mer hållbart och ansvarsfullt sätt, och bidrar till en levande planet.

Titta efter: KRAV, EU Ekologiskt, Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ, Svenskt Sigill Klimatcertifierat, Svenskt Sigill Naturbeteskött, MSC och ASC.

Senast uppdaterad 2018-03-07

Foto: CreativeCommons/pixabay/Putzeck

Välj mindre men bättre kött!

Du kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion, genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd.

WWFs Köttguide gör det lätt att välja – ladda ner den som mobilapp, spara ner den som pdf och läs mer här!

Välj rätt fisk!

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

Välj rätt fisk! Kolla WWFs Fiskguide på webben, ladda ner den som mobilapp och läs mer här!