Foto: Hans Braxmeier / CreativeCommons / Pixabay

Årets Hållbara Skolmatskommun

Priset ”Årets hållbara skolmatskommun” lyfter fram kommunen med den mest hållbara skolmaten. Världsnaturfonden WWF har tagit fram priset tillsammans med White Guide Junior, som har bred erfarenhet av att testa skolmat runt om i landet

WWF och White Guide Junior vill med detta pris rikta rampljuset på politikerna i Sveriges kommuner för att se till att de engagerar sig för skolmåltiderna i sin kommun.

Många måltider varje dag

I Sverige serveras varje dag tre miljoner måltider inom den offentliga sektorn, varav en stor del i landets alla skolor. Det är viktigt att den maten är både god och näringsriktig samt att den inte tär på vår planet.

Vår konsumtion av mat står idag för en tredjedel av de svenska hushållens utsläpp av växthusgaser. Några orsaker är att vi äter mycket kött, slänger mat i onödan och importerar mycket mat. Allt detta är högst aktuellt för skolmaten.

Målet med priset ”Årets hållbara skolmatskommun” är att maten som serveras i skolorna ska vara klimatsmart, inte tära på vare sig djur eller natur och vara näringsrik. Vi vill också att skolorna jobbar för att hållbar mat ska vara en självklarhet för framtidens vuxna och att matsvinnet är något som ska minimeras.

Foto: Monkey Business Images / shutterstock

För kommuner som ser hela kedjan

Priset riktar sig till kommuner som är bra på hållbarhet över hela skolmatskedjan. Kommunerna bedöms utifrån fyra områden: klimat, schysst mat, matsvinn och arbetet med att öka kunskapen om hållbar mat.

WWF och White Guide Junior vill inspirera och pusha kommuner till att minska på växthusgasutsläppen, köpa mindre men bättre kött och att stoppa det onödiga matsvinnet.
Vi vill att maten som köps in har producerats på ett schysst sätt där djur har det bra och naturen sköts om, och att fler får upp ögonen för den hållbara maten.

”Vi vet att barn och unga vill vara med och förändra och nu är det dags för politikerna att hjälpa våra unga mot bättre skolmat för planetens bästa.”
Anna Richert, matexpert på WWF

Senast uppdaterad 2018-03-07

Foto: Pixabay/CreativeCommons/-congerdesign

Vinnare 2017

Grattis Karlstad – Årets Hållbara Skolmatskommun 2017!
” För en aldrig sinande energi, ett stort fokus, en hög ambitionsnivå och en gigantisk portion jävlar anamma.”

Vinnare och nominerade

Om White Guide Junior

White Guide Junior vill bidra till att höja kvaliteten på den offentliga gastronomin genom att lyfta och sprida goda exempel från Skolmatssverige.
www.whiteguidejunior.com