TEAM Madagaskar 2014 - En svensk expedition genom Madagaskars regnskog

I dag återstår mindre än 10 procent av den ursprungliga regnskogen på Madagaskar, den ö utanför Afrikas ostkust som rymmer många unika arter som inte finns någon annanstans i världen. För att uppmärksamma problematiken ska Nicklas Lautakoski, Elias Sjöberg, Albin Isaksson och Alexander Gustavsson nu försöka korsa ön och djungeln på egen hand och dokumentera situationen för WWF.

Sedan senare delen av 1900-talet har världens regnskogar krympt kraftigt, och skövlingen av regnskogen fortsätter. Madagaskar är inget undantag. Bristande kunskaper och svag ekonomisk utveckling har drivit på en utveckling där svedjebruk och olaglig skövling blivit ett allt större problem med negativa och långsiktiga effekter på ekosystem och klimat.

Expeditionsrutten - Klicka för större version

Syftet med Expedition TEAM Madagaskar 2014 är att uppmärksamma den extremt oroväckande utvecklingen i Madagaskars regnskog.

– Madagaskars skogar är hem för en otroligt rik växt- och djurvärld och att skydda och bevara detta ekosystem är viktigt, inte bara för öns invånare utan för resten av världen också. Ett brinnande intresse för miljö och natur, äventyrslystnad och engagemang för orättvisor gjorde att vi bestämde oss för att uppmärksamma problematiken i Madagaskar, säger Nicklas Lautakoski, som är projektansvarig för Expedition Team Madagaskar 2014.

Andapa, Madagaskar. Foto:Edward Parker / WWF CanonTeam Madagaskars medlemmar kommer att genomföra den utmanande expeditionen på egen hand, navigera själva, bära all packning själva och laga sin egen mat – något som är extremt ovanligt. Där det finns möjlighet kommer medlemmarna att stanna till i byar på ön och fylla på sina matförråd, men i huvudsak bär de med sig sin proviant från start. Planen är att komplettera den medtagna provianten med fisk, frukt, sniglar och myror under expeditionen.

Expeditionen går genom fuktig, ogenomtränglig regnskog, över forsande floder och över höga berg. I regnskogen kan det vara mycket varmt, men nätterna kan bli kyliga eftersom expeditionen till stor del sker på över 1 000 meters höjd.
 Förutom den fysiska utmaningen att ta sig cirka 40 mil med tung packning, måste medlemmarna förbereda sig på brist på mat, giftiga insekter och tropiska sjukdomar.

Brun Maki. Foto: Martina Lippuner / WWF CanonUnder expeditionen kommer medlemmarna att dokumentera sina upplevelser för WWF, här på hemsidan. Medlemmarna kommer även att besöka olika projekt som WWF bedriver på Madagaskar.

– WWF har arbetat på Madagaskar sedan 1960-talet. Viktiga mål med vårt arbete är att skapa ett nätverk av skyddade områden. Flera lyckade exempel visar att naturvård och samhällsutveckling kan gå hand i hand, men i dag är många av öns naturskatter hotade. Vår förhoppning är att samarbetet med Expedition Team Madagaskar 2014 ska få fler i Sverige att engagera sig för Madagaskars unika natur- och djurliv, säger WWFs Afrikaexpert och Madagaskarkännaren Allan Carlson.

Film från expeditionen
- Walking Wild Forests - Crossing Madagascar for the WWF

Sommaren 2014 begav sig de svenska äventyrarna Nicklas, Albin, Alexander och Elias iväg på en resa till Madagaskar – en av jordens mest otillgängliga platser. Utmaningen var att korsa denna unika och hotade ö – en vandring på över 50 mil. De filmade varje dag och nu är den spännande filmen färdigklippt.

Bildspel från WWFs projekt i samarbete med lokalbefolkningen i Fandriana

I Fandriana arbetar WWF tillsammans med bybor i området för att bekämpa fattigdomen, samtidigt som hänsyn tas till miljön. Landskapen runt Fandriana och Marolambo omfattar omkring 200 000 hektar odlingsmark, åkrar, grässlätter, savanner, pinje- och eukalyptusskogar och spridda bestånd av både brukad och orörd skog. Många sällsynta – och skyddade – djur och växter finns i området och närmare 95 procent av dessa arter finns ingen annanstans i världen. Bilderna visar hur WWF arbetar tillsammans med befolkningen, med utbildning, plantering av skog, marknadsutveckling, pilotjordbruk, dammar för fisk, djurhållning och med kvinno- och barngrupper.

Senast uppdaterad 2017-09-12

Expeditionsrutten - Klicka för större version

Uppdatering augusti 2014: Läs rapporten från expeditionen här!

Teamet lämnar Sverige den 1 juli 2014 och beräknas vara tillbaka igen den 9 augusti 2014. Expeditionen kan följas på teammadagaskar.se och teamets Facebook-sida som uppdateras med satellittelefon. Kartan längre ner på sidan visar regelbundet var gruppens medlemmar befinner sig och positioneringen via GPS ger en bra nulägesbild.

Tidsplan

1 juli: Avreser från Sverige.
2 juli: Ankommer till Antananarivo.
3 juli: Presskonferens med WWF.
4 juli: Förberedelser inför expeditionen på plats.
5 juli: Inrikesflyg till Antalaha - Expeditionen börjar!

8 juli: Delmål 1 nått (Andapa)
8-11 juli: Besök på WWF-projekt i Andapa
12-14 juli: Delmål 2 nått (Douany)
15-20 juli: Delmål 3 nått (Mangindrano)
20-25 juli: Delmål 4 nått (Maromokotro)
25 juli-1 augusti: Mål 5 nått. (Ambanja) Expeditionen färdig!

3-6 augusti: Besök på WWF-projekt i Fandriana
9 augusti: Hemkomst Sverige

Expeditionsrutten

Om expeditionsmedlemmarna

Niklas LautakoskiNicklas Lautakoski, projektansvarig. Nicklas är äventyrsguiden som till vardags bestiger Kebnekaise och Kilimanjaro i sin yrkesroll som guide. Alltid vara sysselsatt är hans motto.

Elias SjöbergElias Sjöberg,

Säkerhets-
ansvarig. Elias är klättraren som pluggar till fjällledare med inriktning säkerhet / sjukvård. Elias är en omhändertagande person som är stark och uthålig och som har de kvaliter som behövs för expeditionen.

Albin IsakssonAlbin Isaksson, Logistik/Media-ansvarig. Albin är ingenjören som till vardags pluggar marknadsföring på Jönköping Högskola. Har en förkärlek för bergsklättring och aktiviteter som innebär att man får kämpa länge och hårt för mental utdelning.

Alexander GustafssonAlexander Gustafsson

Matansvarig. Alexander är triathleten som förutom att ständigt träna även arbetar som köksmästare på en av Stockholms fina restauranger. Förutom mat älskar Alexander utmaningar som sätter hans mentala och fysiska kapacitet på stora prov.

Ett urval av teamets tidigare expeditioner: På cykel till Kina (2008), Kap till Kap på motorcykel (2010), Elbrus(2012), Ararat (2013)

Karta över Madagaskar