Energi

Olas bästa trädgårdstips

Allt hänger ihop – blommor, pollinerande insekter och trädgårdens fåglar. Här visar WWFs naturexpert Ola Jennersten hur du enkelt kan hjälpa mångfalden i din egen täppa!

– Tänk om vi alla kunde göra någonting för vår gemensamma natur. Vilken effekt det skulle bli! säger Ola Jennersten, som denna vår syns överallt. I TV4 Nyhetsmorgon, på radio RIX FM, i tidningar, i podden Rikare Trädgård. Vi är många som vill ta del av Olas kunskap om blommor, pollinerande insekter, fåglar och hur allt hänger ihop i naturen!

– Vår natur är en fantastisk gåva som vi måste förvalta och vårda ömt, som Ola säger.

I sin bok ”Naturlycka” visar Ola hur skillnaden mellan att göra ingenting och någonting kan vara ofantlig. Så om du undrar om det verkligen spelar någon roll vad just du gör hemma hos dig, så är svaret obetingat ja. Varje insats har verklig betydelse för fjärilar, humlor, bin och fåglar i din närhet.

-Lägger man ihop alla Sveriges trädgårdar motsvarar de hela Gotlands yta. Du kan själv hjälpa till med mat- och bostadsbristen i naturen, inte minst för våra viktiga pollinerande insekter! konstaterar Ola Jennersten.

Här kommer några av Olas tips på hur du gynnar naturen hemma hos dig – och får ett rikare liv på köpet.

Fjäll
Sensommar röd rudbeckia m amiral OLA 20100828 111300
sommar kryddtimlan med lysingbi OLA 20200701_172912_01
Fjäll
Sensommar röd rudbeckia m amiral OLA 20100828 111300
sommar kryddtimlan med lysingbi OLA 20200701_172912_01

Växter

Här är blommorna som fjärilar, humlor och bin gillar, fem exempel.

• Vårens blommor är viktiga när insekterna vaknar – plantera lökar av vintergäck, snödroppe, krokus och pärlhyacint
  • Min favvo-växt heter kantnepeta – blommar från maj till sen höst
  • Kryddlandet ger go mat för oss samtidigt som våra pollinerare blir mätta – kungsmynta, timjan, och purpurmejram är populära!
  • Sensommar/höst lockar anisisop, röd rudbeckia och fjärilsbuske (Buddleja davidii)
  • Satsa på en äng med svenska ängsväxter – behövs lite jobb men belöningen är stor!
Rengörning av göktyteholkFoto: Lars-Olov Karlsson
Bibon
Ola
Trädgård
Rengörning av göktyteholkFoto: Lars-Olov Karlsson
Bibon
Ola
Trädgård

Bostad

Så enkelt bygger du en fågelholk:
Var, hur när och varför? Ritningar och instruktioner hittar du Natursidan

Bina behöver också bo: skaffa tre borrar – gärna långa – om 4, 6 och 8 mm i diameter – borra i träklossar och sätt upp på husets södersida.

ola_tv4

Ola på TV4

Här ser du inslagen från TV4 Nyhetsmorgon där Ola sänder från sin egen surrande, blommande, rika trädgård.

Så kan vi hjälpa hotade arter i vår natur

Brist på mat och bostad för våra pollinatörer

Foto: Ola Jennersten / TT / kod 2754

Naturlycka – Årets Pandabok 2021

Naturlycka är Ola Jennerstens bok om vår fantastiska biologiska mångfald. Här blandas handfasta tips om allt från hur du gör en humleholk till vilka blommor som fjärilarna gillar. Ola tar med oss till skogar och våtmarker och visar hur vi alla kan göra skillnad för djur och natur.
Se filmen om Årets pandabok 2021 nedan.
Vill du ha Årets Pandabok 2021? Anmäl dig som WWF Vän bokmedlem så får du den fina boken.

Bli WWF Vän

Välj medlemskap

Ett medlemskap gäller per kalenderår. Välj mellan att betala hela medlemsavgiften på en gång eller att dela upp den månadsvis via autogiro.

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Ha tålamod, din bank kontaktas.

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Fyll i dina kortuppgifter

Här fyller du i dina kortuppgifter och efter det kommer du vidarekopplas till tacksidan!

Fyll i ditt mobilnummer och öppna din Swishapp för att genomföra gåvan.

Fyll i uppgifter för faktura

Här fyller du i fakturainformation så vidarekopplas du efter det till tacksidan!

Årets Pandabok

Årets Pandabok är en utmärkelse från Världsnaturfonden WWF som instiftades i början av 1970-talet. Priset belönar ”årets bästa naturskildring i ord och bild” och delas ut under WWFs årliga höstmöte i närvaro av Hans Majestät Konungen.

Boken kan ha svenskt eller internationellt ursprung men får inte tidigare ha varit utgiven i Sverige. Årets Pandabok är inget pengapris, men däremot får boken en stor spridning. WWF köper in cirka 10 000 exemplar av vinnarboken som erbjuds WWFs stödjande supportrar och WWF Vänner. Den trycks på bästa tillgängliga miljöstandard på FSC-certifierat papper. WWF-upplagan binds med särskilt medlemsband med WWFs logotyp. Förlaget ansvarar för att tryckning och transport klimatkompenseras.

Överskottet från Året Pandabok går oavkortat till WWFs verksamhet. Ansökan är inte bara öppen för böcker om djur och natur utan även ämnen som miljö och hållbarhet i WWFs anda.
Ansök till Årets Pandabok 2022 här.

Dela gärna:

Senast ändrad 04/05/21

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.