Gå till huvudinnehållet
Amazonas regnskog

WWF och pandaförsäljningen

Ett samarbete för djur och natur

Pandaförsäljningen engagerar tusentals unga varje år som vill göra en insats för djur och natur. För varje såld produkt från Pandakatalogen tillfaller en summa Världsnaturfonden WWFs arbete.

Genom Pandaförsäljningen säljer ungdomar varor från katalog för hem och fritid, såsom textilier, inredning, husgeråd, böcker, kramdjur, pussel och mycket mera. För varje såld vara tillfaller ett tydligt angivet belopp Världsnaturfonden WWF.

Pandaförsäljningen AB ansvarar för hela försäljningskedjan, från framtagning av varor och försäljningsmaterial till marknadsföring, kundrelationer och distribution. Pandaförsäljningen arbetar kontinuerligt med att göra sitt produktsortiment mer hållbart och nå de hållbarhetsmål som satts upp i samverkan med WWF.

Samarbetet med Pandaförsäljningen startade 1983 och är ett av WWFs äldsta.

Varför samarbetar vi?

Pandasäljarna är en av Sveriges största bidragsgivare till WWF och pengarna går till WWFs arbete för att rädda hotade djur, växter och naturområden. Pandaförsäljningen engagerar tusentals barn och ungdomar varje år. De engagerade försäljarna får i sin tur information ifrån WWF vilken nytta dessa pengar har gjort för djur och natur över världen.

Panda bakom träd, Kina

”Vi valde att samarbeta med WWF för att det är en seriös organisation som arbetar med frågor som vi anser vara viktiga och som svenska barn och ungdomar lätt kan relatera till. Grundtanken med samarbetet är att få barn och ungdomar att engagera sig, lära sig mer om WWFs arbete samtidigt som de gör en insats för djur och natur.”

Kristofer Svaninger, vd Pandaförsäljningen

pandaforsaljningen-film

Film: Unga pandasäljare kraftsamlar för naturen

Se filmen om pandasäljarna när de besöker WWFs kontor.

RESULTAT

Så här mycket har pandaförsäljarna samlat in till WWF under de senaste åren:

• 2022: 6,1 miljoner
  • 2021: 8,1 miljoner
  • 2020: 7,7 miljoner
  • 2019: 6,4 miljoner
  • 2018: 5,6 miljoner

Varje år har ett särskilt djur i fokus där en tredjedel av de insamlade medlen går till arbetet med att skydda denna hotade art och dess livsmiljöer och två tredjedelar till arbetet för en levande planet.

Pandasäljarna Tyra Wendt och Carl Österdahl överlämnar 2022 års check till WWFs generalsekreterare Gustaf Lind.

Bengaltigerhona med unge

2022 var årets fokusdjur tigern.

Tack vare stödet från pandasäljarna kan vi jobba ännu mer för att rädda världens tigrar.

För drygt 100 år sedan fanns det runt 100 000 tigrar i världen. Men när man räknade tigrarna 2010 var de bara cirka 3 200! Nu ökar tigrarna i antal och det är ett kvitto på att satsningarna på att rädda tigern lönar sig.

WWF arbetar för att skydda och utöka tigrarnas områden. Vi är med på möten där vi kan påverka att det fattas beslut som är bra för tigrarna. Vi är också på plats i byar för att samarbeta med människor som har tigern som granne, för att minska risker för konflikter mellan människor och tigrar. WWF vill stoppa all tjuvjakt och handel med tigerdelar. Vi är till exempel med och utrustar och utbildar parkvakter som rensar bort dödliga snaror i skogarna som tigrar kan fastna i.

Tidigare års bidrag har gått till hotade arter som delfin, panda, orangutang, isbjörn med fler. Läs mer om vårt arbete med hotade arter.

Om Pandaförsäljningen AB

Sedan starten 1983 säljer barn och ungdomar i hela landet produkter till förmån för WWF, försäljningen äger rum varje år från skolstart fram till jul. Produkterna som säljs är bruksföremål för hem och fritid. De framställs enbart för Pandaförsäljningen och kan inte köpas någon annanstans. Pandaförsäljningen drivs av Semic som är en del av Bonnierkoncernen.

Har du frågor kring produkterna eller premierna, mejla info@pandaforsaljningen.se eller ring 054 – 10 00 07.

Samarbetsansvarig

Har du frågor kring produkterna eller premierna?
Mejla info@pandaforsaljningen.se eller ring 054 – 10 00 07.

Dela gärna:

Senast ändrad 23/11/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.