fisk-Daniel-Versteeg-WWF

WWF och Axfood

Ett samarbete kring hållbart fiske

Axfood och WWF driver ett samarbete kring hållbart fiske. Syftet är att bidra till att förbättra balansen i haven med målet att Axfood till år 2022 enbart ska sälja ”grönlistade” fiskprodukter enligt WWFs Fiskguide.

Vad innebär samarbetet?

Axfood som är en av Sveriges största aktörer inom dagligvaruhandeln arbetar tillsammans med WWF för att driva på omställningen till ett mer hållbart fisksortiment.

Målet är att Axfood till år 2022 enbart ska sälja hållbara fiskprodukter i kedjorna Willys, Hemköp och Axfood Snabbgross. Med hållbara fiskprodukter menas fisk och skaldjur med grönt ljus enligt WWFs Fiskguide, där rött betyder ”låt bli”, gult betyder ”var försiktig” och grönt betyder ”ät gärna”.

Samarbetet startade år 2014 men ända sedan 2008 har Axfood haft en fiskpolicy som bland annat innebär att koncernens butiker inte säljer fisk och skaldjur som har rött ljus i WWFs Fiskguide.

Inom ramen för samarbetet bidrar med WWF med utbildning och strategisk rådgivning gällande hållbar fisk.

Varför samarbetar vi?

Företag kan vara en stark drivkraft i omställningen till mer hållbar produktion och konsumtion. Att en stor aktör som Axfood sätter ambitiösa mål för ett mer hållbart fisksortiment är viktigt steg för en mer hållbar livsmedelsindustri. Som en av Sveriges största aktörer inom dagligvaruhandel har Axfood möjlighet att bidra till att både produktion och konsumenter att göra mer hållbara val.

laxfile-pixabay

”För att ha fisk i framtiden måste vi se till att det finns hållbara bestånd, annars kommer vi inte att ha någon fisk att sälja till våra kunder. Och för att vi ska vara en attraktiv butik är det viktigt att vi har ett brett sortiment. Vi vill kunna erbjuda många olika fiskarter, något som är en stor utmaning nu när biodiversiteten har gått ner så kraftigt i haven”

Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Om Axfood

Axfood är en av Sveriges största aktörer inom dagligvaruhandeln med varumärken som Willys, Hemköp, Tempo, Axfood Snabbgross, Mat.se och Middagsfrid. Axfood är också delägare av Eurocash, Urban Deli och Apohem. Axfoods vision är att bli ledande inom bra och hållbar mat.

Samarbetsansvarig

Camilla-Välimaa

Camilla Välimaa

Manager Corporate Partnerships

Camilla.Valimaa@wwf.se

Senast ändrad: 2019-06-04

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.