Fiskstim nära Galapagos öarna

INTERVJU MED VOLVO GROUP

”Hållbarhetsarbetet behöver integreras i affären för att vara framgångsrikt”

Niklas Gustavsson är hållbarhetschef för Volvo Group, som är partner till WWF inom ramen för nätverket Climate Savers.

Vilka utmaningar står ni inför?

Niklas Gustavsson, hållbarhetschef för Volvo Group

– Kring 2050 kommer mer än två tredjedelar av världens befolkning bo i städer. Här kan Volvo Group spela en viktig roll när det kommer till hållbar utveckling då vi är en av världens största tillverkare av bussar och lastbilar.
Vi behöver förstå vilka förväntningar och krav som ställs på transportsektorn när det gäller hållbar utveckling. De investeringar som krävs är enorma och därför måste vi veta att de val vi gör pekar rätt. Volvo Group spenderar mellan 10 och 15 miljarder årligen på forskning och utveckling. Vi behöver kombinera nya tekniker, som elektrifiering och ständig uppkoppling, på smarta sätt för att ta de stora steg som krävs.

Hur hjälper samarbetet med WWF er?

– Att arbeta med WWF som har ett globalt perspektiv är oerhört viktigt för att Volvo ska förstå vart världen är på väg, vilka utmaningar vi har framför oss och vad vi behöver göra. Samarbetet ger stöd både internt och externt. Vi får hjälp med att stämma av att vägen framåt leder i rätt riktning och är trovärdig. WWFs globala nätverk är viktigt för att hjälpa Volvo nå ut till relevanta intressenter i olika länder.

Vilket ledarskap behövs för att hållbarhetsarbetet ska vara framgångsrikt?

– För att klara utmaningarna krävs både internt och externt ledarskap. Internt handlar det inte längre om att en centralt placerad stab driver hållbarhetsfrågorna isolerat utan det behöver ske integrerat i affären ute i hela organisationen för att vara framgångsrikt och relevant. I Volvo Group arbetar fler än 100 000 människor och vi finns i 194 länder. En ledarskapsutmaning internt är att få hela organisationen att förstå varför hållbarhet är bra för affärerna.

Vilken roll spelar ni i framtidens städer?

– Hållbar mobilitet i framtidens städer handlar inte bara om att sälja en elektrisk buss. För att lyckas behöver vi också samarbeta med partners som kan leverera laddinfrastruktur och förnybar energi. Vi behöver också samverka med stadsplanerare så framtidens städer anpassas efter de nya möjligheter som dessa fordon för med sig, till exempel busshållplatser inomhus, lägre bullernivåer med mera.

– Göteborg är ett bra exempel på att elektriska bussar fungerar som system. Där har linje 55 i drygt tre år kört med våra elbussar i ordinarie trafik och haft en tillgänglighet som till och med varit bättre än för konventionella dieselbussar.

– Om jag ska vara lite djärv vill jag påstå att det nu är en fråga för samhället hur många år det ska ta innan denna teknologi är implementerad fullt ut. En utmaning för samhället och för transportsektorn är att det inte räcker med att introducera innovationer och teknologi. Fordon som väl är ute på vägarna är normalt i drift i kanske 10-20 år. Frågan är om vi har råd att vänta så länge på den förändring som behöver ske för att klara klimatutmaningarna.

Vilken roll spelar näringslivet för en hållbar utveckling?

– Vid Parismötet 2015, där jag själv deltog, sattes höga ambitioner att nå 1,5-gradersmålet. Något som var nytt var den tydliga förväntan som finns på näringslivet och städer som nyckelspelare för att nå målet. Det är en utmaning som jag gillar.

Se intervjun som film

LÄS MER OM AB VOLVO

AB Volvo tillverkar och säljer lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner och motorer över hela världen och har ca 100 000 anställda. Avtalet mellan Volvo och WWF gäller för AB Volvo och Volvokoncernens varumärken Volvo Construction Equipment, Volvo Bussar, Volvo Lastvagnar, Mack Trucks, Renault Trucks, UD Trucks och SDLG. SDLG tillverkar anläggningsmaskiner i Kina, och är det första kinesiska företag som gick med i Climate Savers.

OM SAMARBETET WWF och Volvo

Volvokoncernen har som världens första lastbilstillverkare gått in som samarbetspartner i Världsnaturfonden WWFs globala klimatprogram Climate Savers. Enligt avtalet ska koldioxidutsläppen minskas med 40 miljoner ton från lastbilar, bussar och konstruktionsutrustning som tillverkas mellan 2015 och 2020.

Volvokoncernen arbetar för att vara en föregångare inom transportsektorn och visa att klimat- och affärsmöjligheter går hand i hand. Volvo har tagit många initiativ för att utveckla hållbara produkter, men det är ingen lätt väg att gå. För Volvos utveckling av produkter kommer energieffektivisering på första, andra och tredje hand. Först därefter kommer frågan om förnybara bränslen.

Målet är att minska koldioxidutsläppen kraftigt och leda transportsektorn mot en koldioxidneutral framtid. Men för att produkterna ska komma ut på marknaden måste kunder, politiker, bränsletillverkare och andra dra åt samma håll.

Läs om WWF och Volvo

Kontakt

Kontakta oss för mer information om våra företagssamarbeten.
08-624 74 00
foretag@wwf.se

Senast ändrad 04/03/20

Stäng sök

Har du frågor?

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.

För press

Besök vårt pressrum där du hittar pressmeddelanden, debattartiklar, rapporter, pressbilder samt WWFs talespersoner.

Telefon pressjour: 08-54657500
E-mail: press@wwf.se