© naturepl.com / John Downer / WWF-Canon

Världens elefanter, noshörningar och tigrar hotas av utrotning. Den illegala handeln och tjuvjakten bara fortsätter att öka. Förra året dödades 35000 elefanter för sina betar, vilket motsvarar en elefant varje kvart. Var sjätte timme dödas en noshörning för sitt horn och varje vecka dödas två tigrar.

Det är en kraftigt ökad efterfrågan som driver tjuvjakten. Elefantens betar formas till elfenbensstatyer och smycken. Tigerskinn ger hög status, liksom tigervin som tillverkas av tigerben. Ett noshörningshorn ger också status och tros bota baksmälla och sjukdomar.

Tjuvjakten är grym och hänsynslös men tyvärr väldigt lönsam. För varje mellanhand sker det en enorm prisutveckling. Tjuvjägaren kan tjäna upp till flera årslöner när bytet går vidare till smugglaren. Detta är dock bara en bråkdel av det som slutkonsumenten betalar i Asien. Den illegala handeln med hotade arter omsätter idag ofantliga summor och det är de kriminella nätverken som gör de största vinsterna till väldigt låg risk.

Tjuvjakten och den illegala handeln hotar våra fantastiska arter. WWF har arbetat länge för att stoppa tjuvjakten. Vi kämpar för att stoppa hela kedjan, från tjuvjakt och smuggling till efterfrågan. Nu med en dramatisk ökning av efterfrågan behöver vi göra ännu mer och ditt stöd är viktigare än någonsin.

Kampen fortsätter. Hjälp oss, tillsammans kan vi stoppa tjuvjakten!

JAG VILL BLI WWF-FADDER!

Hur vill du signera? *:
Månadsbelopp *:
Förnamn * Förnamn *
Efternamn * Efternamn *
c/o c/o
Adress * Adress *
Land * Land *
Postnummer * Postnummer *
Postort * Postort *
E-post * E-post *
Mobiltelefon Mobiltelefon
Personnummer *
(ååmmdd-nnnn)
Personnummer *
(ååmmdd-nnnn)
(*) Obligatoriska uppgifter

Välj fadderpremie:

Genom att signera med mobilt BankID, BankID eller e-legitimation aktiveras ditt fadderskap direkt. Du kan också välja att få en blankett hemskickad för signering. Då aktiveras fadderskapet när vi får medgivandet i retur.

Genom att ge en gåva godkänner du att bli kontaktad av Världsnaturfonden WWF.

Så här hanterar vi dina uppgifter

Som WWF-fadder får du:

En fin elefantmjukis i plysch (valfri)

• Wildliferapporten (e-nyhetsbrev) fyra gånger per år med rapportering från WWFs projektledare i fält om konkreta natursvårdsresultat.

Tjuvjakten är grym och hänsynslös men tyvärr väldigt lönsam. Tjuvjägaren kan tjäna upp till flera årslöner när bytet går vidare till smugglaren. Detta är dock bara en bråkdel av det som slutkonsumenten betalar i Asien. Den illegala handeln med hotade arter omsätter idag ofantliga summor och det är de kriminella nätverken som gör de största vinsterna till väldigt låg risk.