Gå till huvudinnehållet
Origami sedel

skänk värdepapper skattefritt

När du skänker värdepapper eller aktieutdelning till WWF ökar din gåva i värde med drygt 40%
och hela beloppet går till WWFs arbete.

WWF är en skattebefriad stiftelse. När du skänker dina värdepapper (aktier, fonder, obligationer) eller din aktieutdelning går hela beloppet till WWFs arbete. Värdet på din gåva ökar med drygt 40 % jämfört med vad du själv hade fått disponera och gåvan gör på så vis ännu mer nytta.

Fjäril svartfläckig blåvinge

Aktier, fonder eller obligationer

Det är enkelt att skänka värdepapper (exempelvis aktier, fonder eller obligationer) till WWF. Kontakta din bank för att få hjälp att föra över de värdepapper du önskar överlåta till WWF. Som mottagare är vi helt befriade från kapitalvinstskatt.

WWFs depåkonto hos SEB är 01-004-545 398
Organisationsnummer 80 20 05-9823

GÖR SÅ HÄR

Björnfamilj

Aktieutdelning

När du skänker utdelningen från dina aktier gör du WWF till mottagare (rättighetshavare) av din utdelning. Det behöver ske minst en vecka före bolagsstämman. För att se när bolagsstämman äger rum kan du kontakta din bank, depåinstitut eller besöka bolagens hemsidor.

Skriv ut och fyll i gåvoblanketten nedan och kontakta därefter din bank eller depåinstitut som hjälper dig med resten.

HÄMTA GÅVOBLANKETT

GÖR SÅ HÄR

1. Lista relevanta värdepapper

Notera vilka värdepapper du vill skänka (bank, kontonummer, värdepapprets namn och antal). Du kan med fördel använda vår gåvoblankett.

2. Kontakta din bank

Kontakta din bank för att överföra dina värdepapper till WWF. Ifylld gåvoblankett kan lämnas till banken för att underlätta handläggningen.

3. Kontakta WWF

På grund av banksekretessen får vi inte alltid veta vem som överfört värdepapper eller utdelning till oss. Därför är det viktigt att du kontaktar oss så att vi kan bekräfta att vi mottagit just din gåva. Vi kan även hjälpa dig med det praktiska och skicka ett tackbrev.

Klart!

Värdet på din värdepappersgåva ökar automatiskt med drygt 40 % jämfört med vad du själv hade fått disponera, eftersom WWF är befriade från skatt. På så vis gör din gåva ännu mer nytta. Tack för din värdefulla insats för vår planet.

Organisationsnummer: 802005-9823 / Bankgiro: 901-9746 / Plusgiro: 901974-6 / SEB depåkonto: 01-004-545 398

Vill du diskutera dina hjärtefrågor eller hur ditt bidrag skulle kunna se ut?
Fyll i vårt kontaktformulär så hör vi av oss.

• Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Jessica König

Ansvarig Stora Donationer & Värdepappersgåvor

jessica.konig@wwf.se

Registrering av din gåva

På grund av banksekretessen får vi inte alltid fullständig information om vem som överfört värdepapper eller utdelning. För att vi ska kunna bekräfta att vi mottagit just din gåva ber vi dig kontakta oss.

”Att skänka aktier är enklare än man kan tro”

Lars Schütt från Karlstad är en av dem som valt att skänka aktier till Världsnaturfonden WWF.

Jag har haft förmånen att leva ett långt och bra liv och har som många andra sparat med siktet inställt på barn och barnbarn. Nu när man börjar bli till åren kommer förstås funderingarna: Hur gör pengarna man skrapat ihop störst nytta?

Vi har flera hot som är av existentiell natur. Klimatet, haven, skogarna och den biologiska mångfalden. Allt det som är förutsättningen för människans existens. Jag har landat i beslutet att de pengar jag sparat gör mer nytta nu än senare. Det är nu vi har en chans att rädda det som finns kvar.

Jag har under lång tid arbetat som ekonomichef och då är man lite om sig och kring sig. Eftersom WWF är en skattebefriad stiftelse finns ju den här fina möjligheten att skänka aktier skattefritt. Med tanke på att aktiemarknaden har gått väldigt bra de senaste åren känns det fint att kunna bidra och öka värdet på sin gåva.

Att skänka aktier är enklare än man kan tro. Det är bara att ringa sin bank och be dem föra över det antal aktier man vill till WWFs värdepappersdepå. Svårare är det faktiskt inte.

Lars Schütt

Jag vill uppmana människor att tänka igenom den situation vi befinner oss i. Det är ont om tid. Och att skänka aktier är ett smart och enkelt sätt att bidra.

Lars Schütt, Karlstad.

Kolibri (Selasphorus rufus) i Alberta, Kanada

Så här används pengarna

Dela gärna:

Senast ändrad 06/07/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.