on-planet-plate—morot-pixabay-2400x1200px

Kriterier och beräkningsverktyg

För att en måltid ska kunna kallas One Planet Plate, behöver den uppfylla en rad kriterier. Använd beräkningsverktygen för att testa ditt recept! Du behöver också skriva ett avtal med WWF för att få använda märkningen.

Klimatkrav för One Planet Plate-måltider

Vi har utgått från att vi ska hålla oss inom ramen för Parisavtalet med målet att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader. Tillsammans med forskare har vi räknat fram en gräns för hur mycket växthusgaser en måltid får släppa ut för att vi ska klara målet. Värdet anges i koldioxidekvivalenter (CO2e) som är det vanligaste måttet på utsläpp av växthusgaser.

Att räkna ut klimatgränserna för One Planet Plate är komplicerat och det finns osäkerheter, men ledande forskare har godkänt hur vi räknat.

Maxgräns för måltidens klimatpåverkan

Värdet anges i  mängd koldioxidekvivalenter.

• Frukost: 0,4 kg CO2e
  • Lunch eller middag: 0,5 kg CO2e
  • Veckomeny *: 11 kg CO2e

* I en veckomeny ingår frukost, lunch, middag och snacks/mellanmål för 7 dagar.

Biologisk mångfald och One Planet Plate-måltider

Ingredienserna i en One Planet Plate-måltid måste klara följande kriterier:

Kött

Har grönt ljus i WWFs Köttguide.

Fisk

Har grönt ljus i WWFs Fiskguide.

Vegetabilier

Ekologiskt certifierade spannmålsprodukter, potatis, lök, morötter och raps.

Kriterier för One Planet Plate 2019

Kriterierna för One Planet Plate 2019 kan du ladda ner som pdf här.

Stor skillnad mellan olika livsmedel

Det är stor skillnad mellan hur mycket växthusgaser som skapas av olika livsmedel. Värst är nötköttet, medan baljväxter ligger extremt lågt. Observera att det finns variationer i denna typ av siffror, eftersom det finns olika sätt att räkna. Våra data kommer från RISE klimatdatabas.

Livsmedel skapar växthusgaser

Så här mycket koldioxidekvivalenter i kilo släpper ett kilo av följande livsmedel ut.
Nötkött 27 kg. Griskött 6 kg. Grädde 5 kg. Ris 3 kg. Kyckling 2,4 kg. Ägg 1,4 kg. Pasta 0,8 kg. Baljväxter 0,4 kg. Havregrädde 0,4 kg. Potatis 0,1 kg.

One Plane Plate grafik matens klimatpåverkan

Beräkningsverktyg för One Planet Plate

Du som har avtal med WWF för att använda One Planet Plate-symbolen måste även använda ett godkänt beräkningsverktyg för att räkna ut måltidernas klimatpåverkan. Verktyget ska vara kopplat till en aktuell och pålitlig databas om matens klimatpåverkan.

Godkända beräkningsverktyg

Samtliga beräkningsverktyg utom Mat- & Klimatlistan bygger på RISE Klimatdatabas som speglar livsmedelskonsumtionen i Sverige. Livscykelanalyser för Livsmedelsverkets 2000 neutrala produkter har sammanställts. Livscykeln sträcker sig från primärproduktion (odling eller uppfödning) till att livsmedlet lämnar fabriken. Databasen innehåller alternativa klimattal för baslivsmedel beroende på ursprung och produktionsmetod, och uppdateras varje år.

RISE Klimatdatabas för smartare matkonsumtion

Öppna listan – ett utdrag från RISE klimatdatabas

vego-kock-shutterstock

För måltidsleverantörer

One Planet Plate är verktyget för alla medvetna måltidsleverantörer. Om dina rätter klarar testet har du möjlighet att märka dem och visa att du tar ansvar för planetens framtid.

bi-pollinerare-WW254477-2400x1200px

Varför One Planet Plate?

Det vi äter påverkar både klimatet och den biologisk mångfalden. One Planet Plate är ett enkelt sätt att göra skillnad, en måltid i taget.

LÄS HÄR

Matkalkylatorn-2018_påverkar

Vilken klimatpåverkan har din måltid?

Gör ett första test med hjälp av WWFs snabba matkalkylator.

Testa här

Köttguiden

Du kan bidra till en mer hållbar köttkonsumtion, genom att göra kloka matval som tar hänsyn till naturen, klimatet och djurens välfärd. WWFs Köttguide gör det lätt att välja.

Läs här

Medium_WW211689_fiskguiden_abborre_blå

Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur. Välj rätt fisk!

Läs här

Kontakt

För kontakt, frågor och synpunkter eller om du har ett verktyg som inte finns med i vår lista.

mat@wwf.se

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

Senast ändrad: 2019-04-15

Besök kontakt.wwf.se tills vidare om du har några frågor.