ärtor-baljväxter-shutterstock

veckomeny

en veckomeny med One Planet Plate

För att visa hur det kan vara att äta enligt One Planet Plate har vi tagit fram ett exempel på en veckomeny som är bra för både klimatet och den biologiska mångfalden.

Kan man klara en klimatbudget på 11 kg CO2e per vecka?

Ja! Det är ett tufft krav, men det går att äta gott och varierat, och samtidigt klara kraven. Här är vårt exempel på hur man kan fördela veckans ”klimatbudget för mat” på frukost, lunch, mellanmål och middag. I veckomenyn har vi utgått från principen: ”Varierad och inspirerande mat – undvik exotiska inslag där lokala alternativ finns”.

Det finns självklart väldigt många olika sätt att fördela sina måltider beroende på smak och preferens! det här är bara vårt exempel. Klimatavtrycket kan variera mellan veckans olika dagar, men om man räknar ihop dem ska de tillsammans klara ”klimatbudgeten” för en vecka på 11 kg koldioxidekvivalenter. Det innebär att man kan äta måltider som påverkar klimatet mer vissa dagar, om man andra dagar äter måltider som påverkar mindre. Enkelt!

Rätterna i vår veckomeny är kollade av nutritionisten Camilla Sjörs för att säkerställa att de innehåller tillräckligt med energi och näring, så menyn är bra både för planeten och dig!

Vår exempelmeny innehåller en kötträtt (med certifierat naturbeteskött som krydda), en fisk­rätt och en musselrätt (där sjömaten är MSC-märkt). Övriga rätter har basen från växtriket, men ägg och mejeri ingår i mindre mängder.

WWF One Planet Plate veckomeny

Veckomeny med låg klimatbudget

Exempel hur en vecka med med One Planet Plate kan smaka.

Ladda ned veckomeny

bi-pollinerare-WW254477-2400x1200px

Varför One Planet Plate?

Det vi äter påverkar både klimatet och den biologisk mångfalden. One Planet Plate är ett enkelt sätt att göra skillnad, en måltid i taget.

gronsaker-shutterstock2054835

Hållbar mat för hälsans skull

Planetsmart och hälsosamt går hand i hand. Att äta mer från växtriket och mindre kött gynnar inte bara vår planet – det är dessutom bra för vår hälsa.

Ät inte anonym mat

Varifrån kommer maten jag har på tallriken, och hur har den odlats eller fötts upp? Det är bra frågor att ställa när du är ute och äter på restaurang. Och när du handlar i butiken kika efter certifierad eller miljömärkt. Då äter du mat som har producerats på ett mer hållbart och ansvarsfullt sätt, och bidrar till en levande planet.

Titta efter dessa certifieringar

KRAV, EU Ekologiskt, Fairtrade, Rainforest Alliance, UTZ, Svenskt Sigill Klimatcertifierat, Svenskt Sigill Naturbeteskött, MSC och ASC. Livsmedelsverket visar bilder på alla miljömärken för mat.

salad-1786327

Kolla in våra klimatsmarta Earth Hour-recept

Sugen på en ny god vana? Låt dig inspireras av våra hälsosamma, miljövänliga och supersmarriga recept, skapade av några av Sveriges främsta matkreatörer.

Köttguiden

Välj rätt kött med Köttguiden

Att äta mindre men bättre kött är något av det viktigaste du kan göra för vår planet. Köttguiden hjälper dig att välja rätt när du väl äter kött.

LÄS HÄR

Medium_WW211689_fiskguiden_abborre_blå

Välj rätt fisk med Fiskguiden

Bidra till ett mer hållbart fiske och vattenbruk (fiskodling) genom att göra medvetna val när du köper fisk och skaldjur.

LÄS HÄR

One-Planet-Plate-rödbeta-toppbild-pixabay687251-2400x1200px

Vad ska jag handla och äta?

Vilket kött ska jag välja? Vilka certifieringar ska jag titta efter? Här finner du råd för vardagen och recept som gör det lätt att välja planetsmart i mataffären.

Läs här

Vill du veta mer om recepten och beräkningarna hör av dig till mat@wwf.se.

Välj mellan olika medlemskap

Fyll i dina uppgifter

Faktureringsadress

Välj betalsätt

• Läs och godkänn villkoren för att gå vidare med beställningen.

Senast ändrad: 2019-08-22

Besök kontakt.wwf.se om du har några frågor.