vegoguiden-apple

Äpplen växer på träd, och innan frukten utvecklas blommar träden med vita och rosa blommor. Träden som används i äppelodlingar är låga och har små trädkronor för att plockning ska kunna ske enkelt och utan stege. I Sverige odlas äpplen framförallt i Skåne, men även i exempelvis Vätterbygden och Mälardalen. Äpplen i svenska butiker kommer ofta från olika delar av Europa. Äpplen har låg klimatpåverkan – och svenska äpplen kan vara dubbelt så klimatsmarta som importerade. Odling av äpplen kräver inte heller mycket mark, men användningen av bekämpningsmedel kan vara hög – även i Sverige fast lagstiftningen kring bekämpningsmedel är striktare än i andra länder.

Visste du att svenska äpplen lagras i smarta kylrum med väldigt lite syre? Det gör att de håller längre och kan säljas i butikerna hela året trots att de skördas i september till oktober. I många länder används en gas som hämmar mognaden i lagringsrummen, men det är inte tillåtet i Sverige.

WWFs råd

Ät helst

• Ekologiska äpplen

Ekologiska äpplen är odlade utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkta eller EU-ekologiska!

Ät gärna

• Äpplen

Svenska äpplen kan vara dubbelt så klimatsmarta som importerade. Äpplen är en frukt som besprutas en hel del, även i Sverige även fast lagstiftningen kring bekämpningsmedel är striktare än i andra länder. Så även om äpplen är väldigt klimatsmarta är det klokt att välja eko!

Senast ändrad 09/11/22