vegoguiden-Jordnotter

Jordnötter

Jordnöten är en ärtväxt men i matlagning kallas den ofta (precis som många andra fröer och stenfrukter) för nöt. Den växer på små buskar, och när blommorna blommar böjer de sig ner mot marken så att baljkapslarna – med de spirande nötterna i – växer ner i jorden där den mognar. Därav namnet! På grund av växtsättet kräver jordnötterna ofta mindre mark än andra nötter och har ofta en låg klimatpåverkan. Klimatpåverkan skiljer sig dock mycket åt mellan olika länder beroende på om avskogning har skett för att ge plats åt jordnötsodlingar eller inte. Odlingen kan också ha en hög påverkan på vattenresurserna.

Jordnöten är riktigt poppis världen över och den överlägset mest ätna och använda nöten på planeten. En riktig jord-nöt helt enkelt!

WWFs råd

Ät gärna

• Ekologiska jordnötter

Ekologiskt visar att jordnötterna är odlade utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel. Kolla efter KRAV-märkta eller EU-ekologiska!

Ät ibland

• Jordnötter