Gå till huvudinnehållet

Nyheter|06 maj, 2020

Eleverna med Sveriges bästa svemestertips

Foto: STF

Världsnaturfonden WWF och Svenska Turistföreningen gratulerar de värdiga vinnarna i klass 5a på Kyrkbackskolan i Ljusnarsberg, klass 4b på Skanskvarnsskolan i Stockholm och klass 3 på Mörmoskolan i Hammarö. De är vinnarna i STF och WWFs skoltävling under Earth Hour om bästa svemesterförslagen.

Intresset för att semestra i Sverige har ökat de senaste åren, men i år är intresset för att svemestra lokalt rekordstort.

WWFs och STFs tävling gick ut på att barnen skulle undersöka hur våra resor påverkar klimatet och vad man kan göra åt det. Därefter skulle de ge sig iväg för att upptäcka sin egen hemort och tipsa om favoritplatser och svemestertips. När de var klara skulle de visa upp sina tips på ett kreativt sätt för att locka andra till sina lokala pärlor.

När WWF och STF började planera för svemestertävlingen hade coronapandemin ännu inte börjat, så alla de som lämnade in sina ambitiösa bidrag visste inte vilket intresse det skulle finnas runtom landet för just svemester, nu när fler svenskar än vanligt kommer tillbringa semestern i Sverige.

Kyrkbackskolan i Ljusnarsberg är en av de tre värdiga vinnarna, som lyfte svemester som det naturliga valet

– Vi tyckte att eleverna där på ett tydligt sätt ramade in allvaret i planetens tillstånd, säger Therese Wåtz, projektkommunikatör WWF.

Eleverna i Kyrkbackskolan skickade också in vackra panaromabilder från trakten. Även vandringarna i Kindla naturreservat presenteras med inspirerande skogsbilder, som gjorde tävlingsarrangörerna sugna på att vaska guld.

–Vi blir helt enkelt väldigt sugna på att svemestera i Kopparberg! fortsätter Therese Wåtz.

Skanskvarnskolans bidrag genomsyrades av elevinflytande och kreativa arbetsformer.

–  Och vi tyckte att ni på ett fyndigt och konstnärligt sätt visar upp era lokala besöksmål för alla som vill hitta nya guldkorn i Stockholm. Med vackra teckningar och egentillverkade lerfigurer lärde vi oss bland annat att hitta till Skansen men även var vi kan finna en ring om vi blir superkära och vill fria till vår käresta på studs, säger Daniel Skog, ansvarig för opinionsbildning på STF.

Eleverna på Mörmoskolan i Hammarö använde den digitala tekniken på ett fyndigt sätt, och med smarta kartor och filmlänkar tipsade dom om sina lokala smultronställen. Tävlingsarrangörerna blev sugna på att besöka Getingbergets badplats och att vada ut till ön som eleverna tipsar om.

Vill ni veta mer? Kontakta:
Therese Wåtz, projektkommunikatör WWF tel 08-624 74 00, therese.watz@wwf.se

Jenny Engström, kommunikationsansvarig STF, 0735-45 26 44, jenny.engstrom@stfturist.se

Vill ni få en kommentar av vinnarna?
Kyrkbackskolan, Ljusnarsberg Madeleine Johansson 0704-092847. Madeleine.Johansson@ljusnarsberg.se

Mörmoskolan, Hammarö Carolina Frödin. 46(0)54-515003 carolina.frodin@hammaro.se

Skanskvarnsskolan, Stockholm: Lili Kapper, exp nr 08-508 166 60), lili.kapper@edu.stockholm.se

Dela gärna:

Annat aktuellt

Senast ändrad 01/06/20

Besök Frågor och svar om du har några frågor.