Nyheter|29 aug, 2022

Missa inte nya skogsfilmen från WWF och Anders Jansson!

Anders Jansson i skogen med WWF
Ser du skillnad på skog och skog?

Ser du skillnad på skog och skog? Den frågan kan tittaren ställa sig efter att ha sett komikern Anders Jansson snubbla runt i skogen i en ny kortfilm från WWF. Anders spelar själv de båda olika karaktärerna i filmen som utspelar sig i produktionsskog, på kalhygget och i en naturskog rik på biologisk mångfald.

De två karaktärerna är ett udda par som tillsammans ska söka rätt på den mystiska Stor-Tallen, den grövsta tallen i hela skogen. Deras färd belyser den tydliga skillnaden mellan skog som myllrar av liv och skog som…inte gör det. Filmen lyfter på ett lättsamt sätt en viktig fråga – i vilka skogar kan vi egentligen få se dessa flerhundraåriga Stor-Tallar som ju är enormt viktiga för naturens fortlevnad? Och hur kan vi se till att dessa skogar får stå kvar efter att ha vuxit sig livskraftiga över flera århundraden?

Denna roliga film vill uppmärksamma tittaren på de olika skogsformerna vi har i Sverige och rollen de spelar för den biologiska mångfalden. WWF har just nu en namninsamling för färre kalhyggen och ett riktigt skydd för skogens arter. Namninsamlingen pågår fram till årsskiftet och ska sedan överlämnas till miljöministern. Du hittar den här: Upprop för skogens arter - Världsnaturfonden WWF

Gör som över 25 000 skriv på för färre kalhyggen och ett riktigt skydd för skogens arter!

Senast ändrad 02/01/23