Om mailet inte visas korrekt Öppna brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev från Världsnaturfonden WWF

Förskola   Grundskola   Gymnasiet

LHU-konferens i november

Vad händer inom lärande för hållbar utveckling (LHU) lokalt, nationellt och internationellt? Den 7–8 november är det LHU-konferens i Lund. Årets tema är den ekonomiska dimensionen av hållbar utveckling. Varför konsumerar vi? Vad är cirkulär ekonomi, och hur kan vi arbeta med det i skolan? Konferensen är kostnadsfri och anmälan är öppen fram till den 14 oktober.

Läs mer och anmäl er här

Mellanstadiet   Högstadiet   Gymnasiet

Kollegialt lärande inom hållbar utveckling samt naturvetenskap och teknik

Anmäl dig till Skolverkets fortbildningar om modulerna inom hållbar utveckling, naturvetenskap och teknik och möt kollegor som arbetar med skolutveckling. Välj mellan Göteborg, Malmö eller Karlstad. Modulerna vänder sig i första hand till högstadiet men går givetvis att använda både på mellanstadiet och gymnasiet.

Se kalendern här och sök på "hållbar utveckling" för att hitta rätt kurs.

Förskola   Grundskola

Örebro  –  årets hållbara skolmatskommun

Nu är det avgjort. Örebro kommun är bäst i Sverige 2018 på att göra hållbar skolmat. Priset delades ut av Världsnaturfonden WWF på White Guide Junior-galan i Göteborg den 18 september.

Läs pressmeddelandet här

Förskola   Grundskola

WWF-stipendium till skola i Karlstad

Kronoparksskolan i Karlstad erhåller Björn Bergström och Laila Johanssons stipendium 2018 för ett framgångsrikt och målmedvetet arbete med en hållbar framtid som fokus. Konkret tar detta sig uttryck i en medveten satsning på ekologisk mat som är närproducerad och där man försöker minimera matsvinn och minska CO2-belastningen genom att använda WWFs One Planet Plate.

Högstadiet   Gymnasiet

Lansering av Sveriges första klimatkanal på Youtube

I augusti lanserades Sveriges första Youtube kanal om klimat, KLIMATKANALEN
Kanalen handlar om klimat, miljö, vardagsliv och engagemang och drivs av Kajsa Kramming doktor i kulturgeografi. Hon har forskat och engagerat sig i klimatfrågan och försökt införlivat klimat- och miljöfrågor i sin vardag i cirka tio år.

Högstadiet   Gymnasiet

Lektioner från WWF

Nu har WWF två nya lektioner på lektion.se. En handlar om Mat på hållbar väg och den andra om ett delaktighetsprojekt som kallas Vår stad 2030

Mat på hållbar väg Vår stad

Lågstadiet   Mellanstadiet   Högstadiet

Upptäck naturen med Panda planet

På Panda planet hittar ni hjälpmedel för att på ett lustfyllt sätt engagera barnen och få dem intresserade av djur och natur. Nyligen släpptes Upptäck naturen, med tips på hur du tillsammans med dina elever kan upptäcka naturen under de olika årstiderna.

Panda planet är WWFs satsning för barn och unga. Här hittar ni massor av roliga djurfakta, quizzar och pysselsidor. Ingen inloggning krävs, utan allt är tillgängligt för alla.

Titta gärna runt på sidan och se om ni kan använda den i er undervisning.

Panda planet hittar ni på www.pandaplanet.se, och Upptäck naturen hittar ni här.

Förskola

Isbjörnsungen Qoi

Hur kan man närma sig Arktis och den avlägsna och kalla miljön långt bort i norr?

Varför inte lära känna isbjörnsungen Qoi som du får träffa i en kortfilm med en tänkt målgrupp på 3-6 år. Det långsamma och varsamt berättandet kan säkert passa många andra åldersgrupper. Det är en så kallad stop motionfilm – bygger på enbildstagningar av figurer och miljöer som successivt flyttas/byter ställning mellan tagningarna (Wikipedia). Qoi är skapad av Helene Berg och kan ses här.

Stoppa utrotningen – bevara vår levande Planet

Just nu har WWF en kampanj för att belysa minskningen av den biologiska mångfalden. På bara 40 år har vi förlorat mer än hälften av mängden däggdjur, fiskar, fåglar, groddjur och reptiler på jorden. Planeten behöver vår hjälp, vi måste vända utvecklingen.

Engagera gärna era elever i frågan, och öppna ögonen för att se den biologiska mångfalden som finns runt omkring oss.

Gnosjö – kommun som arbetar för att främja utomhuspedagogik

Gnosjö kommun satsar på utomhuspedagogik. Målet är att alla skolor ska ha tillgång till en kreativ utemiljö, gärna en skolskog, med möjlighet att uppleva de olika årstiderna utomhus. Här kan kunskaper fördjupas och förstärkas genom ett undersökande arbetssätt, barnen får frisk luft och hälsan befrämjas. Naturen stimulerar alla sinnen, ger ökad kreativitet och har en positiv inverkan på människors välbefinnande. Prata gärna med er egen kommun om hur ni vill arbeta mer med utomhuspedagogik.

Med vänlig hälsning!

Germund Sellgren och Susie Broquist Lundegård

Världsnaturfonden WWF

Om du vill avsluta din prenumeration kan du klicka här.
OBS! Detta innebär att du avslutar alla dina epost-prenumerationer från Världsnaturfonden WWF, inklusive fadderrapporten.