Gå till huvudinnehållet
hur-blir-klimatet-i-framtiden

Klimatarbete genom partnerskap

Under året gick WWF samman med Fossilfritt Sverige och Exponential Roadmap Initiative för att anordna digitala klimatutbildningar för svenska företag. Syftet var att uppmuntra och stärka svenska företag i sitt klimatarbete.

Näringslivet har en viktig roll att spela i klimatomställningen, men fortfarande är det långt ifrån alla bolag som har tillräckligt effektiva klimatarbeten och mål med vetenskaplig förankring.

– Ur detta behov föddes idén att våra organisationer skulle göra en gemensam klimatutbildning mot företag i olika storlekar och branscher. Tillsammans kunde vi nå ut bredare samtidigt som vi kunde ge en heltäckande bild av klimatläget och verktygen som finns tillgängliga, säger Johanna Myrman, klimatexpert på Världsnaturfonden WWF.

Under året planerades fyra gemensamma webbinarier där representanter från respektive organisation höll i olika utbildningsdelar. Delarna handlade bland annat om att förstå, sätta och utvärdera klimatmål och vägleda i hur företag kan ta fram övergripande klimatstrategier.

WWF presenterade hur vetenskapligt baserade klimatmål (Science based targets Initiative) fungerar, hur företag går tillväga för att sätta dem och inkludera dem i sin klimatstrategi.

– Vetenskapligt baserade mål är en effektiv och vetenskapligt förankrad metod för att sätta de klimatmål som behövs för att inte den globala uppvärmningen ska överstiga 1,5 grader, och antalet bolag som sätter dessa mål ökar ständigt. Men vi vet med oss att det kan vara knepigt att komma igång och ville därför fånga upp intresset och underlätta för företag i startgroparna, säger Johanna Myrman.

Vid varje utbildningstillfälle deltog cirka tvåhundra deltagare – allt ifrån representanter på mindre företag och stora multinationella bolag till kommuner. Även klimatkonsulter deltog i webbinarierna.

– Den här typen av samarbeten är väldigt viktiga för att få igång klimatarbetet på riktigt i svenskt näringsliv. Ska vi nå målet om en begränsad uppvärmning på max 1,5 grad måste alla bolag, oavsett bransch och storlek, vara med och bidra, säger Svante Axelsson, nationell samordnare på Fossilfritt Sverige.

Under året fick tolv svenska företag, däribland Scania, SSAB och Volvo Cars, sina vetenskapliga mål godkända, och ytterligare 21 svenska bolag åtog sig att sätta vetenskapliga mål.

Inför klimatmötet COP26, som för närvarande planeras till november 2021, planerar WWF, Fossilfritt Sverige och Exponential Roadmap Initiative att hålla ytterligare webbinarier för företag.

Science Based Targets är en metod för företag att sätta vetenskapligt förankrade klimatmål i linje med Parisavtalet. Nätverket bakom, Science Based Target Initiative, startades av WWF i samarbete med UN Global Compact, WRI och CDP. Globalt har över tusen bolag antagit vetenskapligt baserade mål.

Fossilfritt Sverige startades på initiativ av regeringen 2015 och samlar aktörer i form av företag, kommuner, regioner och organisationer som ställer sig bakom deklarationen om att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Exponential Roadmap Initiative samlar företag, forskare och innovatörer med målet att halvera klimatutsläppen till 2030 genom exponentiella klimatmodeller och verktyg, däribland playbook xx (baseras på carbon law).

Skriv_på-_för_regnskogen_900x480

Årsöversikt 2020

Året som många av oss helst vill glömma. Året som skulle blivit ett supermiljöår men som slutade med att alla toppmöten lades på is. Ändå har många bra saker hänt inom naturvården.

Dela gärna:

Senast ändrad 06/07/23

Besök Frågor och svar om du har några frågor.