Nyheter|22 feb, 2018

Postkodlotteriet ger miljonstöd till miljön och naturen

WWF_Check_01_HR

Vid Postkodlotteriets årliga utdelning till sina förmånstagare den 21 februari fick Världsnaturfonden WWF ta emot 21 miljoner kronor till sitt arbete för miljön och naturen. Dessutom beviljade Postkodlotteriet 12 miljoner kronor till matprojektet ”Vego i världsklass” samt 6 miljoner kronor till artprojektet ” Skydda isbjörn och vildren i Arktis".

WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén tar emot checkar under utdelningen den 21 februari tillsammans med andra förmånstagare.

Vid Postkodlotteriets årliga utdelning till sina förmånstagare den 21 februari fick Världsnaturfonden WWF ta emot 21 miljoner kronor till sitt arbete för miljön och naturen. Dessutom beviljade Postkodlotteriet 12 miljoner kronor till matprojektet ”Vego i världsklass” samt 6 miljoner kronor till artprojektet ” Skydda isbjörn och vildren i Arktis".

– Ett stort varmt tack till Postkodlotteriet och alla lottköpare som gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt globala miljö- och naturvårdsarbete. Planetens utmaningar är enorma. Tillsammans kan vi påverka utvecklingen i rätt riktning för en mer hållbar framtid, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Pengarna ska bland annat gå till WWFs arbete för att bromsa klimatförändringarna, hållbara städer, levande hav och för att engagera unga i arbetet med att bevara en levande planet.

WWF fick också ta emot stöd till flera specialprojekt – bland annat "Vego i världsklass" tillsammans med Sveriges Olympiska Kommitté som ska utmana myter och fördomar om en grönare kost och träning. Tillsammans ska organisationerna utveckla och kommunicera hållbara och klimatsmarta måltider för prestationer i världsklass.

Isbjörn

Projektet ”Skydda isbjörn och vildren i Arktis” har som mål att skydda ett område för vildren i norra Kanada, stort som västra Europa. Åtgärder ska sättas in för att minska den enorma tjuvjakten på vildren i Ryssland och skydda och inventera isbjörn på Wrangelön i Ryssland.

– Vi står inför stora miljö– och klimatutmaningar. Tack vare alla våra kunder kan vi fortsätta stötta WWFs arbete så att jordens resurser kan användas på ett mer hållbart och rättvist sätt, säger Robert Hårdh, välgörenhetschef för Novamedia Sverige som driver Svenska Postkodlotteriet.

Sedan Postkodlotteriet startade 2005 har WWF fått ta emot cirka en halv miljard kronor i stöd till sitt naturvårdsarbete.

För frågor, kontakta:
Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF, 0705-65 45 15